Ben & Jerry’s toch voor de rechter vanwege glyfosaat

Ben & Jerry’s moet zich toch gaan verdedigen tegenover de Amerikaanse rechtbank. Een verzoek van de ijsproducent om de zaak niet te behandelen is door de rechter verworpen.

Afgelopen zomer werd Ben & Jerry’s een dochterbedrijf van Unilever, aangeklaagd door de consumentenorganisatie Organic Consumers Association. De organisatie vindt dat de ijsmaker consumenten misleidt door te beweren dat hun ijs milieuvriendelijk geproduceerd wordt. Het ijs zou namelijk sporen van het bestrijdingsmiddel glyfosaat bevatten.

Glyfosaat

Glyfosaat wordt door sommige studies in verband gebracht met verschillende ziekten, al is er nog veel onduidelijk over de gevaren van de kleine concentraties van de stof in voedingsmiddelen.

Ben & Jerry's

De rechtszaak is een flinke klap voor Ben & Jerry’s, dat zich altijd heeft geprofileerd als ‘activistisch’ merk dat zich inzet voor duurzaamheid. Volgens de fabrikant komt het glyfosaat niet uit de eigen keten, en moet het onderzoeken waar het dan wel vandaan komt. Unilever heeft benadrukt dat sporen van het bestrijdingsmiddel ook in biologische voedingsmiddelen en zelfs in regenwater gemeten zijn.

Lees ook
Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WWF) gaan samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika om weinig geteelde, droogtebestendige gewassen te introduceren. Het project past binnen de '50 Future Foods’-campagne die Unilever een jaar geleden startte rondom het merk Knorr. Op dit moment komt 75% van alle voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een aantal maanden geleden opende Unilever officieel zijn gloednieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen. Het nieuwe R&D-centrum moet leiden tot meer samenwerking met start-ups en kennisinstellingen, en plaveit de weg naar een nieuwe manier om onderzoek en ontwikkeling aan te pakken. Op zes december vorig jaar opende koning Willem-Alexander...