Minder groei en meer concurrentie voor biologische voeding

Groente

De markt voor biologische voeding groeit al geruime tijd harder dan de markt voor reguliere voeding. Die groei zal de komende jaren onder druk komen te staan door toenemende concurrentie, voorspelt RaboResearch.

Rabobank voorspelt dat de marktgroei voor biologische producten de komende jaren iets zal afzwakken, maar nog altijd rond de 3-4% zal liggen. De oorzaak van deze dalende groei is de afnemende meerprijs voor biologische producten, wat weer een gevolg is van volumegroei. Doordat de sector groeit en professionaliseert kan op de productiekosten worden bespaard, en dit wordt doorberekend aan de consument. Binnen de biologische voeding groeit de markt voor verse producten harder dan die voor verpakte producten.

Concurrentie

Biologische voeding is tegenwoordig niet meer exclusief verkrijgbaar in de speciaalzaak. In de ‘gewone’ supermarkt en bij discounters (zoals Aldi en Lidl) groeit het aanbod aan biologische voeding. Dit zorgt voor een toenemende concurrentie in de totale markt. Doordat de producten breed verkrijgbaar zijn wordt een nieuwe doelgroep aangeboord; biologisch wordt meer mainstream. Ook binnen de winkels neemt de concurrentie toe: het aanbod aan biologische producten wordt steeds uitgebreider, en ook huismerken voegen biologische producten toe aan hun assortiment.

Behalve de categorie biologisch doen ook duurzame keurmerken het goed bij de consument. Duurzame keurmerken groeien procentueel zelfs harder (+19%) dan biologische producten (+5%) op het gebied van jaarlijkse bestedingen. Door het gestegen aanbod aan voeding met een duurzaam keurmerk, samen met het brede assortiment aan biologische producten heeft de consument volop keuze in ‘groene producten’. Hierdoor worden de prijzen onder druk gezet en dit merkt de consument aan de kassa.

Segmentering

Zoals eerder is genoemd, voegen huismerken steeds vaker ook biologische producten toe aan hun assortiment. Zo komt er naast het premium, luxe product een goedkopere variant te staan. Deze goedkope(re) huismerk bio-producten zijn vooral gericht op de zogenaamde ‘lichtgroene consument’. Deze consument wil iets meer dan regulier voedsel, maar prijs speelt voor hen nog een belangrijke rol. Supermarkten gaan door deze segmentering de concurrentie aan met discounters maar ook met de biologische speciaalzaken, want op deze manier kunnen alle type consumenten bij dezelfde winkel terecht.

Door deze prijzenstrijd ontstaat een uitdaging voor kleinere producenten, boeren en speciaalzaken. Zij moeten zich zien te onderscheiden van de massa. Er lijkt nog wat ruimte aan de bovenkant van de markt, waar de ‘donkergroene consument’ bereid is te betalen voor een product met een goed verhaal. Hier zouden de kleinere spelers en specialisten kunnen inspringen om hun doorgaans iets duurdere aandeel van de biologische markt te redden.

Lees ook
Een eitje van een kip die insecten eet, mag niet biologisch heten

Een eitje van een kip die insecten eet, mag niet biologisch heten

Dit jaar bestaat de Warenwet 100 jaar. Daar is onder meer in vastgelegd aan welke eisen biologische producten moeten voldoen. Steven IJzerman is kwaliteitsmanager bij Udea, groothandel in biologische producten. Hij vertelt hoe de Warenwet het bedrijf baat, maar ook hoe de wet nieuwe ontwikkelingen remt. “Udea is een groothandel met een totaalassortiment...

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dit gaat ten koste van de verkoop van vlees.

Biologische onzin

Biologische onzin

Erwin Boutsma speurt in de supermarkt fanatiek naar ‘biologische’ keurmerken op de verpakking van groenten en fruit: 'Niet omdat ik die producten wíl, maar omdat ik ze juist níet wil.' Het CBS becijferde in mei dat in 2018 op 0,7 % van het Nederlandse landbouwareaal aan biologische akkerbouw werd gedaan, een...