Opmars diervriendelijke pluimveeconcepten komt tot stilstand

EVMI_Vleeskuikens

De Nederlandse supermarkten hebben vrijwel alleen nog diervriendelijke pluimveeconcepten in de schappen. Deze snelle opmars bewijst dat boeren en slachterijen open staan voor verandering. Maar de hogere kosten remmen de ontwikkeling af. Dat concludeert ABN AMRO in haar rapport 'Ruimte voor kip'.

Diervriendelijke pluimveeconcepten

De afgelopen jaren is het aanbod van pluimveevlees, mede door de 'plofkipcampagne', in Nederland sterk veranderd. Momenteel is een derde van de vleeskuikens in Nederland van een traag groeiend ras. Deze kuikens bezetten ongeveer de helft van het staloppervlak in Nederland. Uit cijfers van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel blijkt dat supermarkten vrijwel alleen vers pluimveevlees van diervriendelijke concepten verkopen. In 2017 bestond nog 6 procent uit regulier pluimveevlees.

Maar de opmars van deze diervriendelijke concepten komt tot stilstand. Dit komt doordat prijs in veel andere afzetmarkten nog steeds als leidend wordt gezien, terwijl de kosten voor pluimveehouders 25 tot 40 procent hoger liggen dan bij reguliere productie. Volgens ABN AMRO moesten sommige pluimveehouders daarom terugschakelen naar intensievere vormen van productie.

Lager aanbod vleeskuikens

Volgens ABN AMRO zijn vleeskuikenhouders positief over het werken met diervriendelijke concepten. Het komt de gezondheid van dieren ten goede en het gebruik van antibiotica is lager. De opmars van deze concepten toont aan dat slachterijen en vleeskuikenhouders open staan voor verandering als de markt hierom vraagt. Het aantal pluimveebedrijven is door de concepten sinds 2013 gestegen, terwijl het gemiddeld aantal dieren per bedrijf afnam.

Deze afname heeft in combinatie met trage groei geleid tot een lager aanbod van vleeskuikens, waardoor slachterijen nog meer zijn van aanvoer uit Duitsland en België. Slachters betalen hierdoor een hogere inkoopprijs, waardoor rendementen onder druk komen te staan. Bovendien verhoogt een trage groei niet alleen de diergezondheid, het leidt ook tot een grotere milieu-impact per kilogram vlees. Door een minder efficiënte groei van de kuikens is de CO2-uitstoot hoger.

Groei reguliere kuikens met 'plus'

ABN AMRO verwacht dat de markt voor traag groeiend conceptvlees zich slechts langzaam verder ontwikkelt. Wel is er ruimte voor meer regulier vlees "met een plus" in de markt voor foodservice en industriële verwerking. Ook bij deze bedrijven neemt de aandacht voor milieu en dierenwelzijn toe. Reguliere concepten met een plus werken met reguliere kuikens in combinatie met bijvoorbeeld daglicht, GGO-vrije voeders, geen antibioticagebruik en/of een hogere diergezondheid.

"Deze concepten combineren extra dierwelzijn met een hoge efficiency waardoor de meerkosten beperkt zijn en de CO2-impact geringer. Sinds het akkoord van Parijs is de aandacht voor CO2-uitstoot verder toegenomen en dat heeft gevolgen voor de maatschappelijke visie op de consumptie van voedsel", zegt Pierre Berntsen, directeur Agrarische Bedrijven van ABN AMRO. "Tegen deze achtergrond mag worden verwacht dat het belang van milieu zwaarder gaat wegen in de ontwikkeling van vleesconcepten. Ook in de rest van Europa kunnen dergelijke concepten de positie van de Nederlandse kip daarom versterken."

*Foto: Compassion in World Farming, Flickr

Lees ook
Nederlandse consument blijft vlees eten

Nederlandse consument blijft vlees eten

In 2021 verbruikte de Nederlandse bevolking 76,1 kg vlees. Een kleine stijging ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlandse vleesverbruik van Wageningen Economic Resource in opdracht van Wakker Dier.

Gert-Jan Oplaat President van EU pluimveeorganisatie AVEC

Gert-Jan Oplaat President van EU pluimveeorganisatie AVEC

NEPLUVI-voorzitter Gert-Jan Oplaat is officieel President van de Europese pluimveeorganisatie AVEC. De benoeming vond plaats op 9 september 2022 tijdens de jaarlijkse General Assembly van de AVEC in Riga.

Vleessector lanceert Nederland Vleesland

Vleessector lanceert Nederland Vleesland

Op 1 september lanceren de samenwerkende organisaties uit de vleesketen de website Nederland Vleesland. Met deze nieuwe website wil de branche de feiten en het eerlijke verhaal over vlees en de vleessector vertellen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren