Pinokkio Award voor Wakker Dier

Wakker Dier is de winnaar van de Pinokkio Award voor 2015, de prijs van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) voor de organisatie die het minst vaak de waarheid vertelt over de Nederlandse veehouderij en vleesindustrie.

Wakker Dier kreeg van de zeven genomineerden veruit de meeste stemmen. Liefst 77,9 procent van de mensen bracht een stem uit op Wakker Dier. In totaal hebben ruim 1600 mensen gestemd.

Tegenhanger Liegebeest

De Pinokkio Award moet gezien worden als een tegenhanger van de verkiezing Liegebeest 2015 van Wakker Dier. De trofee is een initiatief van Caroline van der Plas, die voor de NVV de communicatie en pr verzorgt. Ze wees er eerder op dat Wakker Dier door de Reclame Code Commissie op de vingers is getikt vanwege misleidende reclame en dus zichzelf had moeten nomineren als Liegebeest 2015.

Van der Plas nomineerde Wakker Dier voor de Pinokkio 2015 Award omdat de campagnes tegen de veehouderij vaak misleidend zijn en geen juist beeld geven van de veehouderij.

De Vegetarische Slager eindigde op de tweede plaats met 5,6 procent van de stemmen. Gedeeld derde werden de Partij voor de Dieren en AvroTros Radar met beiden 4,9 procent van de stemmen.

Wakker Dier blij

Van der Plas heeft op 22 december, samen met NVV-voorzitter Ingrid Jansen, het Pinokkio-beeldje overhandigd bij Wakker Dier in Amsterdam. Wakker Dier gaf aan blij te zijn niet te zijn genomineerd voor alles, maar slechts voor bijna alles. "Soms zijn boeren het dus wel met ons eens. We zijn benieuwd welke punten dat zijn", reageerde woordvoerder Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Lees ook:

Meer over
Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

De consument heeft De Kloeke Kip verkozen tot winnaar van de Liegebeest 2020 verkiezing van Wakker Dier. De volgens de organisatie onduurzame en niet-diervriendelijk gehouden kippen van Marcel Kuijpers kregen 43% van de 21.500 uitgebrachte stemmen. In 2019 won de traaggroeiende kip van Albert Heijn met 37% van het aantal stemmen (19.000).

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Supermarkten, visserij- en viskwekerijwetgeving en bestaande viskeurmerken besteden te weinig aandacht aan vissenwelzijn. Dat stelt de Dierenbescherming in een persbericht. Eerder nomineerde Wakker Dier keurmerken MSC en ASC al voor de Liegebeest van het jaar-verkiezing. MSC reageert met: "MSC zet zich in voor de strijd tegen overbevissing en voor bescherming...