Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Overname Vegetarische Slager en Unilever

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het internationale netwerk van Unilever daarbij gaat helpen.

De Vegetarische Slager

Korteweg, die ook na de overname betrokken blijft bij de Vegetarische Slager, richtte zijn bedrijf in 2007 op om lekker vlees te produceren waar geen dieren voor nodig zijn. De producten liggen inmiddels bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen. Voor De Vegetarische Slager komt de overname op het juiste moment. Korteweg: "We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vleesch de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen."

De twee bedrijven werken al sinds 2016 samen. Toen brachten ze de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt.

Vegetarische producten

Voor Unilever betekent de overname een uitbreiding van het portfolio vegetarische producten. Momenteel heeft het bedrijf in Europa zo'n 700 producten met het vegetarische keurmerk op de markt. In Nederland zijn dit onder andere producten van Unox, Knorr, Hellman's, Conimex en Ben&Jerry's.

Nitin Paranjpe, President Foods & Refreshment Unilever: "Wij zien dat onze ‘brands with a purpose’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten."

De overname

De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. De 90 werknemers van De Vegetarische Slager blijven allemaal in dienst. Naar verwachting is de overname nog voor het einde van 2018 afgerond. De bedrijven maken geen financiële details bekend.

Lees ook
Zandbergen en Beyond Meat bouwen eerste Europese productielocatie

Zandbergen en Beyond Meat bouwen eerste Europese productielocatie

Plantaardig vleesproducent Beyond Meat breidt de samenwerking met Zandbergen World’s Finest Meat. Zandbergen bouwt een nieuwe productiefaciliteit in Zoeterwoude waar de productie van de plantaardige vleesproducten van Beyond Meat plaats gaat vinden.

Moving Mountains lanceert plantaardige hot dog

Moving Mountains lanceert plantaardige hot dog

Moving Mountains voegt een nieuw product toe aan het plantaardige assortiment, een vleesloze hotdog. Jan Zandbergen BV brengt het product op de markt voor foodservice en retail partijen in Europa.

DSM koopt Indiaas plastic

DSM koopt Indiaas plastic

Royal DSM heeft aangekondigd dat ze de Engineering Plastics-afdeling van het Indiase bedrijf SRF Ltd. over gaat nemen. Dat is te lezen op de website van DSM. SRF Ltd. is een bedrijf met een leidende rol in India op het gebied van ontwikkeling, productie en verkoop van specialty materials. De Engineering Plastics-afdeling die...