Vegetarische Slager wint €250.000 in New Food Challenge

EVMI_De Vegetarische slager_Rundvlees

De Vegetarische Slager is een van de winnaars van de New Food Challenge. Het bedrijf ontving de prijs voor het project om 100% plantaardig draadjesvleesch te creëren op basis van peulvruchten. De Nederlandse overheid schreef de New Food Challenge uit om nieuwe voedseloplossingen te bedenken op weg naar een meer plantaardige samenleving, in het kader van het behalen van klimaatdoelen en het vormgeven van een duurzaam voedselbeleid. De opdracht is uitgevoerd in het kader van een SBIR-opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid.

Onderzoek naar rundvleesvervanger

Volgens de Vegetarische Slager zijn er op de huidige markt weinig tot geen hoogwaardige rundvlees-identieke vleesopvolgers. De huidige producten kenmerken zich door kleine formaten (wokblokjes) en missen de structuur, vezelrijkheid en smaak/aanzicht van rundvlees. Een volwaardige vegetarische of vegan keuze moeten naast een identieke bite, smaak en structuur ook in termen van voedingswaarde een allesomvattend alternatief te vormen. Het blijkt technologisch lastig om de vaste structuur en vezelrijkheid van rundvlees te evenaren. Dit is de achterliggende gedachte van de zoektocht naar de gewenste crosslinking van plantaardige eiwitten, het verkrijgen en behouden van smaak en een optimalisatie van de houdbaarheid.

Om vleesliefhebbers uiteindelijk aan te kunnen zetten tot het overstappen van dierlijk vlees naar plantaardige vleesreplica’s moet er aan twee belangrijke voorwaarden worden voldaan. De smaak en aantrekkelijkheid van eindproducten moet gelijkwaardig zijn aan die van vlees en de prijs van het product moet marktconform zijn.

De Vegetarische Slager

Jaap Korteweg richtte in 2008 De Vegetarische Slager op. Met steun van Niko Koffeman (conceptdenker/marketeer) werd in 2010 een conceptstore geopend. Inmiddels zijn er 4.000 verkooppunten in 15 landen. De Vegetarische Slager werkt aan de omslag van dierlijk vlees naar plantaardig vlees. Dit wordt mede ingegeven door een toenemende bewustwording van de negatieve effecten van dierlijk vlees op dieren, natuur, klimaat, biodiversiteit, milieu en volksgezondheid.

In EVMI 4 staat een verslag van een bijeenkomst van IFFI over vleesvervangers. IFFI en Jaap Korteweg spraken daar over een plantaardige toekomst. Neem nu een abonnement op EVMI en lees dit artikel.

Lees ook
Ojah introduceert veganistische ribben

Ojah introduceert veganistische ribben

Tijdens Food Ingredients Europe, een internationale vakbeurs voor de voedingsmiddelenindustrie, lanceert Ojah BV veganistische ribben. De vakbeurs vindt plaats van 3 tot 5 december in Parijs.

Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan ZeaStar gaat een jaar na de Nederlandse lancering de internationale markt op. Het afgelopen jaar verhoogde het bedrijf de productie en voegde plantaardige omega 3-olie toe aan de plantaardige sashimi. Vegan ZeaStar gaat deze producten op de markt in het Verenigd Koninkrijk brengen.

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.