Meer dan smaak en inspiratie

EVMI 4-22 Epos/Dutch Spices

Dutch Spices
Galvanistraat 20
3861 NJ Nijkerk

Smaak, daar draait het om bij Epos & Dutch Spices. Of het nu gaat om het vinden van nieuwe smaaksensaties of het verbeteren van bestaande recepturen: productontwikkeling is een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Op eigen initiatief en in samenwerking met de klant zorgt Epos voor vernieuwing.

“We volgen (internationale) trends in voeding op de voet,” vertelt Youri Ummels, Manager Productontwikkeling bij Epos & Dutch Spices. Epos levert kruiden, specerijen, marinades, sauzen en andere smaakmakers en hulpstoffen voor de voedingsindustrie, waaronder versspecialisten, retail en de industrie. “Voor al deze markten houden we ons bezig met productontwikkeling. We houden de trends qua voeding nauwlettend in de gaten. In het algemeen kun je stellen dat de trends binnen Europa het eerst in Scandinavië worden geïntroduceerd. Daarna volgen Groot-Brittannië en Ierland. Vervolgens waaien trends over naar het vaste land. Maar we kijken ook breder, naar de rest van de wereld.” Ook in samenwerking met de klant worden nieuwe producten geïntroduceerd.

EVMI 4-22 Youri Ummels, Epos Youri Ummels

Redenen voor optimalisatie

Het gaat overigens lang niet altijd om het introduceren van nieuwe smaken. “Soms moeten recepturen worden aangepast. Bijvoorbeeld vanwege wijzigingen in wet- en regelgeving, maar ook vanwege een schaarste aan grondstoffen door de situatie op de wereldmarkt. Dat laatste is nu een hot item. Het tekort aan zonnebloemolie is bekend, maar ook op andere terreinen heeft de situatie in de wereld invloed. Zo is het lastiger om aan mosterdzaad en graan te komen. Dit vraagt innovatieve oplossingen van de afdelingen productontwikkeling.”

Unieke propositie Dutch Spices

Met het merk Dutch Spices speelt Epos in op de behoefte aan clean label producten. “Belangrijk voor met name de X en Z generaties (twintigers en dertigers). Ze kiezen bewust voor producten zonder E-nummers. Ook voedselallergieën of -intoleranties spelen vaker een rol. Daar spelen we met Dutch Spices op in. De producten zijn gegarandeerd veilig voor 14 allergenen en voldoen aan de strenge VITAL 3.0-norm voor de borging van kruisbesmetting. In de ‘plantbased’ producten worden geen dierlijke ingrediënten gebruikt. Hierdoor zijn ze ook geschikt voor vegetariërs en veganisten. Alle Dutch Spices-producten zijn bovendien halal gecertificeerd, zodat ze perfect passen bij halal-voedingsconcepten.”

Satésaus

Dat maakt deze producten geschikt voor een grote groep mensen. “We willen producten ontwikkelen en aanbieden die voor een grote doelgroep geschikt zijn, ongeacht hun dieet, geloofsovertuiging of voedingsallergie of -intolerantie. Een mooi voorbeeld daarvan is de Dutch Spices satésaus, waar geen pinda aan te pas komt.” Dutch Spices kruiden, specerijen, melanges, marinades, sauzen, chutneys en bouillons worden gemaakt in de streng gecontroleerde productiefaciliteiten in Nijkerk, met SimplyOK-certificering.

EVMI 4-22 Dutch Spices

V.l.n.r: Canadian smokey style marinade, DS Mike's Bombay style marinade, Epos bistro kruidenolie truffel.

Trends

Welke trends ziet Ummels naast de groeiende vraag naar clean label producten? “Aziatische smaken, waaronder smaken uit de Indiase keuken, zijn populair. Daar spelen we op in, bijvoorbeeld met onze tandoori seasoning voor hamburgers. Ook rooksmaken zijn in. Barbecueën is en blijft populair, ook buiten het zomerseizoen. Met onze producten kijken wij ook naar de smaken van het seizoen, waaronder feestdagen. We zijn nu al bezig met de productontwikkeling voor de volgende zomer.” Epos kiest niet alleen voor gangbare smaken, maar wil de klant ook een beetje prikkelen. “Daarom bieden we ook smaken aan waarbij we buiten de gebaande paden treden. Een mooi voorbeeld is de dropsaus, gebaseerd op zoethout en dropsmaak. Deze saus gebruik je na de bereiding van het vlees, om daarmee het vlees af te lakken.”

Inspireren

Epos wil klanten inspireren. “Twee keer per jaar geven we trend- en inspiratiepresentaties, waarbij we laten zien welke concepten men met onze producten kan maken. Onze accountmanagers kennen het verhaal achter de producten. Bij bedrijfsbezoeken nemen ze veelal een aantal nieuwe producten mee, om te laten zien wat er nog meer mogelijk is. “De accountmanagers zijn goed op de hoogte van de individuele klantwensen en bespreken vooral concepten die complementair of vernieuwend zijn. Met deze succesformule helpt Epos de klant te laten groeien.”

Inspiratiepresentaties

“Vanuit de merken Epos & Dutch Spices wordt 2 keer per jaar een trend- en inspiratiepresentatie opgeleverd. Globaal vallen deze samen met het zomerseizoen (nadruk op BBQ concepten) en de met de herfst-/winterperiode (focus op de feestdagen). Een groot deel van onze klanten is toeleverancier van componenten of eindproducten in de Retail en in onze ontwikkelkalender houden wij rekening met hun timelines. Productontwikkeling is bijvoorbeeld nu al bezig met het uitzetten en ontwikkelen van BBQ concepten voor de zomer 2023. Want over enkele maanden gaan de accountmanagers hiermee naar hun klanten.”

Lees ook
Vezelrijke producten: inspelen op trend, maar ook maatschappelijke rol pakken

Vezelrijke producten: inspelen op trend, maar ook maatschappelijke rol pakken

Er komt steeds meer behoefte aan goede informatie over gezond eten. Preventief inzetten op bijvoorbeeld gezonde lunches en een goed ontbijt, verlicht later de druk op de zorg. Het bedrijfsleven speelt hierin een grote rol. Hellema Hallum BV pakt die rol en vertelt erover tijdens de Bakery Sweets Session over vezels op 23 juni in Hogeschool Van Hall...

Stapsgewijs verbeteren

Stapsgewijs verbeteren

Stap voor stap naar betere voedingswaarden. Fabrikanten van levensmiddelen kunnen aan de slag met het nieuwe RIVM-rapport 'Nieuwe criteria voor productverbetering. Zout-, verzadigd vet- en suikergehalten voor voedingsmiddelengroepen'.

Over smaak  valt wel te twisten

Over smaak valt wel te twisten

We weten veel te weinig over smaak. Onze kennis over bereidingswijzen holt achteruit. En met de schaalvergroting in de landbouw is in de afgelopen decennia ook nog de smaak van landbouwproducten achteruitgegaan. Dat betoogt smaakprofessor Peter Klosse. “We zijn met z’n allen voedselanalfabeet en dat vinden heel veel mensen prima.” Smaakprofessor...