Ook voedingsmiddelen steeds vaker online verkocht

27 november 2023 Partner content Pxhere
BEDRIJFSINFORMATIE | Recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat het aantal consumenten wat voedingsmiddelen online bestelt toeneemt de laatste jaren. Ten opzichte van een jaar eerder steeg de omzet van aanbieders van voedingsmiddelen dit voorjaar met maar liefst 9,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Opvallend is het gegeven dat de groei bij kledingwinkels juist negatief is; hier daalde de omzet met 3,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachting is dat de groei in de online verkoop van foodproducten de komende jaren aanhoudt. 

Bestellen van foodproducten steeds eenvoudiger 
Het is niet voor niets dat consumenten hun foodproducten vaker online bestellen. Het is steeds eenvoudiger en een snelle oplossing voor wie de komende feestdagen verse varkenshaas wil serveren. Of denk aan het gemak van het online bestellen van een bavette bij de slager, om deze de volgende dag op de barbecue te kunnen leggen. Terwijl je bezig bent met het aansteken van de kolen en het opzetten van de partytent, zorgt de online slager voor de levering van het verse vlees. 

Volledige maaltijden online bestellen en opwarmen 
Naast de mogelijkheid om online losse voedingsmiddelen te bestellen, is het tegenwoordig ook mogelijk om te kiezen voor een complete maaltijd. De maaltijd wordt hierbij in losse bakjes aangeleverd en kan vervolgens op het gewenste moment worden opgewarmd. Op dit punt verschillen deze maaltijden van hetgeen men in de avond rechtstreeks bij restaurants in de buurt bestelt. Het is een product dat voortkomt uit de tijd van de pandemie, toen restaurants de deuren noodgedwongen gesloten moesten houden. Een aantal van deze restaurants biedt de maaltijden nog altijd aan. Niet alleen lokaal, maar door heel Nederland. 

Voedingsmiddelen bestellen bij de supermarkt 
Waar vlees bij een speciaalzaak besteld wordt, is ook het bestellen van de alledaagse boodschappen bij de online supermarkt in populariteit gestegen de afgelopen jaren. De online supermarkten hebben het aantal bestellingen, evenals de omzet van de online verkopen sterk zien toenemen door de jaren heen. De voornaamste reden om te kiezen voor het online bestellen van boodschappen is het gemak en de mogelijkheid om zelf een bezorgmoment te kiezen. Men hoeft in het weekend niet meer naar de fysieke, drukke supermarkt te gaan; de bezorgdienst komt aan de deur. Daarbij is het nauwelijks duurder om de boodschappen online te bestellen. Supermarkten hebben de bezorgkosten sterk kunnen verlagen voor de consument. 

Altijd op de hoogte blijven?