People, planet en profit is de strategie

21 september 2023 partner content
“Ik zie volop kansen voor Epos,” aldus directeur Elske Mouw. Ze gaat niet alleen voor commercieel succes, maar zet ook in op maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Je moet niet wachten tot dit wordt afgedwongen door regelgeving.”

“Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet vanuit een intrinsieke motivatie komen. Uiteindelijk word je voor die strategie beloond.”
Mouw staat nu ruim twee jaar aan het hoofd van Epos. Het is geen onbekende branche voor Mouw; haar vader richtte een maalderij op voor gedroogde groenten. Het bedrijf is bijna 20 jaar geleden overgenomen door haar jongste broer die de switch naar specerijen en kruiden maakte. Zelf koos ze voor een ander pad. “Na mijn studie bedrijfskunde heb ik in de sales en de consultancy gewerkt. Ik ben onder andere directeur en mede-partner van een consultancy bedrijf geweest. Toen het bedrijf verkocht werd, stond ik voor de keuze: ga ik door in deze branche of kies ik voor wat anders. Ik werkte voor mijn gevoel voor het beste bedrijf binnen ons vakgebied. Dan ga je niet bij een ander bedrijf in diezelfde branche aan de slag. Ik heb daarom voor een andere branche gekozen en ben het familiebedrijf ingegaan. Ik heb me vooral gericht op de saleskant, omdat de relatie met mensen mij boeit. Je moet het bedrijf kennen, en dat betekent ook de mensen die er werken, van receptiemedewerker tot bestuursleden. Epos is een van de klanten die ik heb binnengehaald. Toen de toenmalige directeur bij Epos vertrok, werd ik door het bestuur van Bieze Food Group gepolst of ik directeur wilde worden van Epos. Dat vond ik een mooie kans: Epos zit net wat verder in de keten.”

Strategische focus van Elske Mouw
People: het zijn de mensen achter de smaken die het verschil maken.
Planet: bewust handelen vanuit de beschikbaarheid en betaalbaarheid van grondstoffen.
Profit: durven investeren om een betrouwbare partner te blijven.

Andere weg

Met Mouw aan het hoofd is Epos een andere weg in geslagen. “Er was wel wat te doen in het bedrijf. Op sommige punten kon Epos vrij snel en makkelijk inhaken op nieuwe systemen en ontwikkelingen. Het ging ook om de juiste mensen op de juiste plek krijgen. Daarnaast zag ik diverse commerciële kansen. Epos was van oudsher vooral in de vleessector actief. Epos is een van de grote kruiden- en specerijenmerken voor slagers. Binnen die wereld heeft Epos echt zijn plek verdiend ik vond het tijd om onze horizon te verbreden. We richten ons nu niet meer alleen op de Nederlandse vleessector. In die sector is Epos sterk aanwezig, daarom is de groeikans wat beperkter. In andere sectoren zijn die mogelijkheden er voor Epos wel, bijvoorbeeld in bakery, groente, snacks en kant-en-klaar maaltijden. Ook richten wij ons op de export. Dat doen we onder meer met het merk Dutch Spices. Het merk bestaat al tien jaar. Vorig jaar hebben wij voor een rebranding gekozen. Onze boodschap gaat nu vooral over inclusiviteit. De producten van Dutch Spices zijn voor iedereen geschikt, vanwege het weren van de veertien wettelijk allergenen, maar ook omdat de producten vegan en halal geschikt zijn. Ideaal voor de Engelse en Ierse markt, waar men op die gebieden voorloopt op Nederland.”

Epos Dutch Spices

Recht door zee

Een dergelijke koerswijziging vraagt wel wat van het bedrijf. En van een nieuwe leidinggevende. “Ik ben eerlijk en recht door zee. Mensen kunnen alles tegen me zeggen. Aan mijn eerlijkheid en directheid moeten mensen wel even wennen. Ik pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben. Bij Epos gaat het om de mensen achter de smaken. Een deel van ons personeelsbestand werkt al vele jaren bij Epos en zij weten veel meer dan ik over het bedrijf of de producten. Tegelijkertijd heb ik wel ideeën. Het mooiste is wanneer men mijn input gaat zien als hun eigen idee, en daar ook naar gaan handelen.”

Kennispartner

Epos wil klanten inspireren met verrassende smaken en nieuwe producten. De website staat vol recepten. “We willen echter meer dan alleen inspireren, we willen een kennispartner zijn voor onze klanten. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op, je moet op allerlei vlakken bij blijven. Bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving, maar ook op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat vraagt om investeringen, bijvoorbeeld in innovaties en R & D. Kruiden en specerijen zijn mooie producten, met een zekere toekomst. Mensen blijven eten en smaak blijft belangrijk. Wanneer je kansen ziet en grijpt, zit je commercieel gezien goed. Ik vind echter dat je als bedrijf meer moet willen en moet laten zien. Onze grondstoffen komen uit landen waar in het algemeen niet altijd de beste arbeidsomstandigheden gelden. Dat moet worden aangepakt. Klimaatverandering heeft invloed op de branche, vanwege de beschikbaarheid van grondstoffen. Qua duurzaamheid zijn bijvoorbeeld stappen te zetten op het gebied van verpakkingen en het helpen tegengaan van voedselverspilling. Zo blijven we een betrouwbare partner; niet alleen voor klanten, maar ook voor de toekomstige generatie!”

Dutch Spices
Alle producten die Dutch Spices maakt, zijn allergeenveilig en geschikt voor consumenten die leven volgens vega(n) en halalrichtlijnen. Hiermee kan iedere foodprofessional een unieke variatie producten aanbieden die geschikt zijn voor een grote groep consumenten. Dutch Spices biedt een breed assortiment van kruiden- en specerijenmixen, marinades en (kook-)sauzen voor vlees, vleesvervangers, vis, kip, groente, AGF, snacks, broodwaren, zuivel en zuivelvervangers.

Altijd op de hoogte blijven?