Twee keer per jaar organiseert Epos inspiratiesessies om klanten te inspireren met nieuwe smaken en producten. Tineke Hoekstra-Rijpma, teamleider R&D en innovatiemanager Rody de Wolf, werken hierbij nauw samen om klanten te kunnen trakteren op verrassende smaken. Dat kan leiden tot spannende producten als dropmarinade of rabarbersaus.

Een sparerib met dropsmaak, waarom niet? Deze smaak in combinatie met vlees zal onze klanten vooral verrassen. Er zijn immers ook drankjes met dropsmaak,” aldus Tineke Hoekstra. Ze geeft leiding aan een team van productontwikkelaars. “Het leuke aan mijn werk vind ik het leiding geven aan een team van creatieve mensen, die goed zijn onderlegd in smaken én op technologisch vlak. Mijn werkveld is heel breed, ik heb enerzijds te maken met de productontwikkelaars en anderzijds met de klanten en in zekere mate ook met leveranciers van grondstoffen. Ik heb veel contact met de verschillende afdelingen. Op die manier delen we onze kennis en ervaring en dit zorgt voor veel betrokkenheid, begrip en samenwerking.” De Wolf vult aan: “Mijn werk bestaat uit verschillende pijlers. Ik denk als innovatiemanager over nieuwe producten en signaleer trends. Ik kijk welke van deze trends interessant zijn voor ons als bedrijf. Waar moeten en kunnen we iets mee? Ik kijk ook of we binnen de holding kunnen samenwerken of dat we een samenwerking met een ander bedrijf kunnen aangaan, zoals een startup.”

Dutch Spices

Innovaties komen op verschillende manieren tot stand. “We komen zelf met ideeën voor nieuwe producten. We houden op verschillende manieren trends in de foodwereld in de gaten. We kijken naar ontwikkelingen in de markt, doen storechecks (ook in het buitenland), raadplegen datadase en interesseren ons voor producten die opvallend zijn in Nederland maar zeker ook in het buitenland. We zijn onderdeel van een holding met veel vestigingen buiten Nederland en dat levert waardevolle informatie op. Als ik op werkbezoek of op vakantie in het buitenland ben, bezoek ik graag diverse lokale winkels,” vertelt De Wolf. Hoekstra vult aan: “We krijgen ook via verkoop vragen of suggesties binnen voor innovaties. En klanten benaderen ons met vragen voor nieuwe producten of voor productaanpassingen binnen ons bestaande assortiment. Het verlagen van het zout- en suikergehalte in een product is zo’n verzoek van de klant. Of het vervangen van E-nummers door alternatieven. Het weglaten van allergenen wordt ook steeds vaker gevraagd, of het weglaten van dierlijke ingrediënten om een vegan product aan te kunnen bieden. Daar spelen we op in met ons inclusieve merk Dutch Spices.” 

De Wolf: “Het grootste deel van de nieuwe producten die we ontwikkelen, is onder het merk Dutch Spices. Dutch Spices heeft eigen fabrieken, waar geen allergenen binnenkomen. Zo kunnen we garanderen dat de producten veilig zijn voor de 14 wettelijke allergenen. De claims glutenvrij en lactosevrij zijn het meest relevant. Dutch Spices heeft  diverse certificeringen, zoals BRC, SimplyOK, HalalCorrect. Daarnaast zijn de smaakmakers geschikt voor vegetarische en veganistische toepassingen.”

Trends

Vegan is slechts een van de trends. “Ook het verlagen van het zout- en suikergehalte is een wens van veel producenten en van de eindconsument. Voedsel wordt steeds vaker gezien als een relevante bijdrage aan gezondheid,” aldus Hoekstra. De Wolf: “Aziatische smaken blijven interessant. Denk aan curry’s en de Indiase Tikki Massala. Tropische smaken als ananas-kokos en lemon-lime zijn eveneens in trek. De smaak van vroeger hebben we in een nieuw jasje gegoten met smaakmakers als rabarbersaus.”

De twee inspiratiesessies vormen belangrijke momenten in de kalender van Epos. Hoekstra: “We hebben een zomereditie en een sessie richting het najaar en de feestdagen. We werken ruim een jaar vooruit en sluiten daarbij aan op de planning van onze klanten. Bij het brainstormen voor deze sessies komen verschillende concept- en productideeën naar voren. Een deel gaan we uiteindelijk ontwikkelen. Meestal komen we uit op zo’n 15 producten. We kijken naar een goede verdeling tussen kruidenmixen, sauzen en marinades. Ook kijken we naar de toepassing op diverse vleessoorten of applicaties op agf, snacks en dergelijke. De eindproducten worden door onze verkopers voorgelegd aan klanten. Soms komt er aan de hand van de inspiratiesessie een verzoek om een product op een bepaald vlak aan te passen. Dat kan ook, dan maken we een tailormade product. We kijken dan graag samen met de klant wat het beste is." De Wolf tot slot: "Onze gezamenlijk kennis van applicaties, technologie en het proces komen dan goed van pas.” 

Epos Food Family
Smaakmakers van Epos en Dutch Spices met 70 jaar ervaring. Met deze twee merken brengt de Epos Food Family een veelzijdig assortiment voor inspiratie in smaak met de lekkerste smaakmakers in kruidenblends, marinades, sauzen en chutneys. “Vanuit beide merken ontwikkelen we met de klant smaakgerichte oplossingen om samen succesvol te ondernemen en te groeien.” Benieuwd naar de dropmarinade of rabarbersaus? Neem contact op met Epos.
Epos logo klein Epos 
Galvanistraat 20
3861 NJ  Nijkerk
033-2477190
www.epos-specerijen.nl

Altijd op de hoogte blijven?