Steeds meer consumenten bestellen foodproducten online

27 november 2023 Partner content Pixabay

BEDRIJFSINFORMATIE | Recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat de online omzet van verkopers van foodproducten fors gestegen is ten opzichte van een jaar eerder. In augustus van dit jaar werd 22,2% meer omgezet bij de verkoop van foodproducten dan in diezelfde maand het jaar ervoor. Opvallend is dat de online omzet van verkopers van onder meer consumentenelektronica juist afnam: in augustus 2023 kende men een daling van 7,2 procent ten opzichte van augustus 2022. Dat er steeds meer online gekocht wordt is een trend die we inmiddels meerdere jaren zien. De verwachting is dat deze trend aanhoudt. 

Gemak van het online bestellen van foodproducten 
Dat de online omzet van verkopers van foodproducten gestegen is, hangt samen met het gemak waarvan men bij online bestellingen profiteert. Vanuit de luie stoel worden de boodschappen in huis gehaald, of bijvoorbeeld nieuwe schoenen besteld. Opvallend is dat bij bijvoorbeeld kleding vaak veel meer gekocht wordt, dan men nodig heeft. Denk aan het bestellen van meerdere paren schoenen in verschillende maten; zo kan er thuis in alle rust gekeken worden welke maat het meest geschikt is. Het zal je wellicht niet verbazen, dat Nederland kampioen is in het retourneren van dergelijke producten. Lees meer over retouren en de provincies waarin dit het meest voorkomt op de website van een aanbieder van kleding: Omoda.

Foodproducten steeds sneller geleverd bij de consument 
Niet alleen het gemak waarmee consumenten hun foodproducten online bestellen verklaart de groei in de omzet van aanbieders hiervan. Ook speelt mee dat deze producten steeds sneller en ook goedkoper bij de klant bezorgd worden. Verschillende supermarkten rekenen voor het verzamelen en bezorgen van de boodschappen iets meer dan een euro, afhankelijk van het gekozen bezorgmoment. Het bespaart mensen veel tijd; ze hoeven zelf de drukke supermarkt niet meer in te gaan. 

Er zijn aanbieders van foodproducten, zowel binnen als buiten de grote steden, die de mogelijkheid bieden om boodschappen nog dezelfde dag bezorgd te krijgen. Handig, wanneer men bij de bereiding van het kerstdiner opmerkt dat er producten ontbreken. 

Duurzaamheid belangrijk thema bij online aanbieders 
Om bij te dragen aan een duurzamere wereld kiezen verschillende online aanbieders van foodproducten voor de levering van boodschappen middels volledig elektrische bezorgwagens. Op deze manier wordt het milieu niet onnodig belast bij de bezorging van boodschappen. Processen aan de achterkant worden steeds vaker geautomatiseerd, waarbij deze robots van groene stroom worden voorzien middels de zonnepanelen op het dak van het magazijn. 

Altijd op de hoogte blijven?