Boekrecensie | Winstgevende plannen van Femke Hogema

boek

Hoe zou het zijn als winst iets is waar je als ondernemer invloed op hebt en iets dat je als ondernemer kunt managen? Zodat je wel die vrijheid ervaart waarnaar je verlangt en je de impact kunt maken die je voor ogen had? Deze vraag vormt de basis voor het boek ‘Winstgevende plannen’ van Femke Hogema.

Een succesvol bedrijf start bij het maken van een winstgevend plan. Dit boek beschrijft de weg naar financieel succes in zeven stappen. De opzet is helder: de zeven stappen zijn verdeeld over evenzoveel hoofdstukken.

Ieder hoofdstuk begint Hogema met een persoonlijke anekdote, en ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een korte samenvatting en een actieplan. De duidelijke opbouw nodigt uit tot lezen en motiveert de lezer om actie te ondernemen.

Het begint allemaal met de juiste mindset, want “wat je gelooft is allesbepalend voor wat je bereikt”, aldus Hogema. Een succesvol winstgevend plan begint bij de juiste (money)mindset, een goede drive en de juiste missie.

Na het bepalen hiervan ga je vanaf hoofdstuk 5 aan de slag met het daadwerkelijk maken van het winstgevende plan. Alle stappen worden duidelijk omschreven: van het plannen en voorbereiden tot het daadwerkelijke uitwerken van het plan. De verschillende gratis downloads die je kunt vinden op de website van het boek vormen daarbij praktische tools voor wie meteen aan de slag wil.

De laatste twee hoofdstukken behandelen het uitvoeren en implementeren van het plan. De basisprincipes van marketing worden helder uitgelegd: hoe zorg je ervoor dat je klant weet dat je bestaat, en hoe zorg je ervoor dat deze klant vervolgens ook overgaat tot aanschaf van je product? Handig voor de ondernemer die wel wat meer wil weten over market­ing en sales, maar daar niet een dik boek voor wil doorspitten.

In het laatste hoofdstuk komen we daadwerkelijk in actie. Alles wat Hogema in het boek heeft behandeld, komt namelijk samen in het actieplan dat hier wordt uit­gelegd. Want uiteindelijk is er maar één ding dat resultaat genereert, en dat is actie.

Dit boek is voor ondernemers in de ruimste zin geschreven. Daarom zullen niet alles tips en adviezen voor iedere lezer van evenveel waarde zijn. Maar het boek, zeker de eerste hoofdstukken, bevat zoveel prak­tische tools, dat het bijna als een zelfhulpboek gelezen kan worden. De inzichten kunnen dan ook gebruikt worden voor meer dan alleen de zakelijke kant in het leven van de ondernemer.

Winstgevende Plannen van Femke Hogema is te koop bij Bazarow.

Meer over
Lees ook
Van kop tot staart: varken

Van kop tot staart: varken

Er is in Nederland geen enkel stukje vlees dat zoveel wordt gegeten als dat van het varken. Helaas komt de consument vaak niet veel verder dan de karbonade, sparerib, varkenshaas of schnitzel. Hoog tijd dat dat verandert, vindt slager en auteur Gertjan Kiers.

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit en inclusie zijn actuele onderwerpen. Denk aan Black lives matters, #metoo en de zwartepietendiscussie. Ook op de werkvloer. Steeds meer bedrijven vinden diversiteit belangrijk. Maar hoe ga je met dit onderwerp aan de slag? Het boek De Inclusiemarathon, het Managementboek van het jaar 2022, kan hierbij helpen.

Dertien essays over eten

Dertien essays over eten

“Er zijn in Nederland te weinig boeken over eten”, schrijft Bowi van Onna in de inleiding. Kookboeken zijn er genoeg, maar er zijn weinig boeken waarin literatuur en keuken “lekker met elkaar versmelten”. Dus liet hij dertien auteurs schrijven over hun passie voor eten en bundelde deze in het boek In de keuken.

Altijd op de hoogte blijven?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief