In de pioniersfase

De plantaardige markt bevindt zich in een pioniersfase, iedereen speelt erop in omdat het een groeimarkt is. Het aanbod is nu redelijk klein, maar het zal alleen maar groter worden. Hoe krijg je dan nog dezelfde kwaliteitsproducten in de schappen? Dat zal een uitdaging zijn.

Persoonlijk vind ik het een heel interessant marktsegment en ik geloof dat Euroma zich onderscheidt van andere spelers in de markt door intensief marktonderzoek, het verzamelen van marktdata en onze analyse van consumententrends om de smaakrichtingen die daarbij horen te identificeren en ontwikkelen.

Er zijn meerdere kansen voor innovatie in de plantaardige voedselmarkt. Er kan nog gespeeld worden met de structuur, smaakbeleving en textuur van het product. Je kunt als het ware twee richtingen op gaan binnen de markt. Of je probeert de smaak en eigenschappen van vlees zo exact mogelijk na te bootsen, of je ontwikkelt een ander concept. Bijvoorbeeld, een eiwitrijk product op basis van noten, bonen, of een andere plantaardig bron.

In beide richtingen zitten mogelijkheden voor innovatie. Op basis van veelal natuurlijke ingrediënten – kruiden en specerijen – vertalen wij deze trends naar smaakoplossingen. We passen ons zo goed mogelijk aan bij wat de markt vraagt. Dit houdt onder andere in: een laag zoutniveau, inspelen op gezondheidsaspecten, werken met natuurlijke ingrediënten. De uitdaging zit hem in het behouden van een goede smaak door tegelijkertijd te voldoen aan de gezondheidseisen van de consument.

De markt is volop in ontwikkeling om tot de optimale smaakoplossingen te komen. Er komen momenteel veel verschillende initiatieven uit meerdere hoeken de plantaardige markt binnen. Het aanbod plantaardige producten is versnipperd. De uitdaging is om schaalvergroting op de goede manier door te voeren vanuit verschillende invalshoeken: processing, smaak en kwaliteit. Dat maakt het een hele interessante markt!

Jasper Stavenga is Commercial Director bij Euroma en lid van Iffi.