'Calvé blijft onderdeel van Unilever'

5 oktober 2012

AMSTERDAM - Unilever zet zijn Amerikaanse pindakaasactiviteiten in de etalage. Dit heeft echter geen gevolgen voor het Nederlandse pindakaasmerk Calvé.

Unilever houdt het Amerikaanse pindakaasmerk Skippy tegen het licht. Het concern laat weten ‘verschillende opties’ voor het merk te onderzoeken. Een mogelijke verkoop lijkt daarbij de belangrijkste optie.

Skippy is met een jaaromzet van zo’n 200 miljoen dollar en een marktaandeel van 18 procent het tweede pindakaasmerk in Amerika. Eerste is Jif van The J.M. Smucker Company, met een marktaandeel van 34 procent.

ConAgra geen onbekende

Een ander belangrijk Amerikaans merk pindakaas is Peter Pan van ConAgra Foods. ConAgra is geen onbekende voor Unilever. In augustus verkocht het concern de Noord-Amerikaanse diepvriesactiviteiten al aan ConAgra voor een bedrag van 267 miljoen dollar.

Persbureau Bloomberg stelt dat de Skippy-activiteiten zo'n 300 tot 400 miljoen dollar waard zijn. Skippy werd, evenals merken als Knorr en Conimex, in 2000 onderdeel van Unilever toen het concern Bestfoods overnam.

Calvé-pindakaas blijft

Volgens een woordvoerder betekent het onderzoek naar de toekomst van Skippy niet dat Unilever ook in Nederland van de pindakaasactiviteiten af wil. “Er is geen relatie met Calvé”, zegt hij tegen Distrifood.

Bloomsberg ziet in de verkoopplannen een signaal dat Unilever in de toekomst meer gaat focussen op personal care en minder op voeding.

Volume food daalt

Food maakt zo'n 30 procent van de omzet van Unilever uit. De helft van de food-opbrengsten komen bovendien uit Europa, waar het consumentenvetrouwen door de crisis is afgenomen. Vorig jaar was food het enige segment bij Unilever waar de verkoopvolumes daalden, stelt het persbureau.  

Omdat het concern volgens Marco Gulpers van ING een oorlogskas van 15 miljard euro heeft, zouden nieuwe overnames in de pijplijn zitten, met name in nieuwe, opkomende markten, meldt ABM Financial News..

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?