Consument wil geen groen in paprikastoplicht

18 maart 2016

Consumenten hebben liever geen groene paprika in hun paprikastoplicht. Dat blijkt uit onderzoek van P8, dat de gezamenlijke belangen van de Nederlandse paprikatelers behartigt.

Het onderzoek werd uitgevoerd in de unit van Vers van de Teler in de Rotterdamse markthal, onder een kleine 1500 consumenten. Ze konden bij de aanschaf van paprika’s een eigen 'stoplicht' samenstellen.

Meestal worden paprika’s in een eenheid van drie aangeboden in de zogenaamde stoplichtkleuren rood, geel en groen. Vaak is deze verpakking goedkoper dan drie losse paprika’s. Doel van het onderzoek was om te achterhalen welke kleurcombinaties het best aansluiten bij de behoefte van de consument.

Slechts 6 procent van de consumenten koos voor de traditionele stoplichtkleuren, rood, geel groen. 21 procent wisselde de groene in voor oranje. Op zich niet vreemd, stelt P8, omdat de smaak van oranje veel meer in lijn ligt met rood en geel, namelijk zoet. Groen heeft een meer bittere smaak. Ook de samenstelling van driemaal rood (22 procent) en drie maal oranje (12 procent) deden het erg goed. Driemaal groen scoorde 5 procent.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?