Europarlement wil promotie opvolgmelk beperken

15 juni 2012

BRUSSEL - Het Europees Parlement wil dat de reclame voor babyvoeding voor kinderen tot 12 maanden oud beperkt wordt. De verpakking mag geen foto's van baby's bevatten, of andere afbeeldingen of tekst waardoor het gebruik van het product wordt geïdealiseerd.

Het Europarlement wil bovendien dat de Europese Commissie onderzoek doet naar melk bestemd voor kinderen van 1 tot 3 jaar. "Er moet snel duidelijkheid komen over het nut en de noodzaak van peutermelk", zegt CDA-Europarlementariër Esther de Lange die hierover een amendement indiende.

Nut en noodzaak

"De Europese regels voor babyvoeding (poedermelk en pap) zijn terecht heel streng. Inmiddels komen er in veel landen allerlei zuivelproducten op de markt speciaal gericht op kinderen van 1 tot 3 jaar, zoals dreumesmelk of groeimelk. Het Europese Voedselveiligheidsagentschap EFSA moet met spoed onderzoek doen naar nut en noodzaak van dit soort producten. Zijn ze echt beter dan gewone melk, zoals de producenten claimen, of bevordert de vanillesmaak juist een ongezonde voorkeur voor zoet? Indien peutermelk geen aantoonbare toegevoegde waarde heeft mag het niet erkend worden als speciale voeding of babyvoeding. Uiteraard gelden dan nog wel de hoge Europese kwaliteits- en veiligheidseisen." De Lange wil dat EFSA binnen een jaar duidelijkheid geeft.

Overigens is reclame voor babyvoeding voor kinderen tot 6 maanden al verboden.

Lees ook:

Samenwerking voor afweer zuigeling (6 januari 2012)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

       

Altijd op de hoogte blijven?