Mensen & bedrijven
Unilever

Na het – resoluut afgeslagen – overnamebod van Kraft Heinz op Unilever heeft topman Paul Polman “enkele praktische compromissen moeten sluiten (…) die ik liever niet had gedaan”, zei hij deze week in New York. Polman kwalificeerde de mislukte bieding, zonder overigens Kraft Heinz bij naam te noemen, als “een krachtmeting tussen mensen die denken over miljarden mensen in de wereld, en een paar mensen die denken over een paar miljardairs”, aldus het FD.

Polman, pleitbezorger van een langetermijnstrategie die behalve de aandeelhouders ook personeel, klanten, maatschappij en milieu koestert, laakte de financiële markten voor wie de aandeelhouderswaarde centraal staat. In 10 jaar vroegen ze hem nog nooit naar duurzame of sociale aspecten als diversiteit, mensenrechten of klimaatverandering. “Dat snap ik niet. Als een bedrijf niet kan tonen wat zijn positieve bijdrage is, waarom zouden de mensen op deze wereld er dan nog voor zorgen dat het bedrijf blijft bestaan?”

Bron: Foodlog

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *