Mensen & bedrijven

Unilever, Mars en anderen slaan de supermarkt over

Unilever

Dat nieuws komt ditmaal uit Engeland. Eerder deze week werd bekend dat Amazon in de VS het de grote merken van houdbare producten makkelijk maakt om de supermarkt links te laten liggen.

Door Dick Veerman – Foodlog

Een aantal grote levensmiddelenproducenten, waaronder Mars, Unilever en Reckitt Benckiser, sluit zich bij het nieuwe Engelse digitale platform INS. Dat stelt hen in staat om rechtstreeks aan consumenten te gaan leveren. Dat maakt hun verkopen minder afhankelijk van het winkelnetwerk van supermarketen.

Het platform wordt in 2018 getest. Volgens INS zullen de merkartikelen tot circa 30 procent goedkoper kunnen zijn omdat de marge en bonussen voor de supermarkten wegvallen uit de opbouw van de consumentenprijs.

Producenten krijgen de volledige vrijheid om de prijzen van hun producten te bepalen; met supermarkten moeten ze steeds voor een langere periode voor onderhandelen om prijzen vast te stellen. Het platform zal samenwerken met distributiecentra en koeriers. Consumenten zullen bestelkosten moeten betalen om de opslag en het vervoer van de producten te betalen.

Amazon maakte deze week in de VS duidelijk dat het zijn poorten wijd open zet voor levensmiddelenproducten om hen in staat te stellen de supermarkt tegen een lagere vergoeding te passeren.

In onderstaande video legt Peter Fedchenkov van INS uit hoe zijn platform werkt.

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *