Verkoop Grolsch afgerond

12 oktober 2016

De verkoop van Grolsch aan Asahi Group Holdings is afgerond. Ook het Italiaanse Birra Peroni en het Engelse Meantime gaan over naar de Japanse brouwer. Dat meldt AB Inbev.

Het gaat om het belang van SABMiller in de merkenfamilies Peroni, Grolsch en Meantime en de gerelateerde activiteiten in Italië, Nederland, het VK en op internationaal vlak (exclusief bepaalde rechten in de VS).

De bedrijven zullen samen met Miller Brands, SABMiller Brands France en Grolsch Canada de nieuwe Europese divisie Asahi Europe gaan vormen. De bedrijven zijn bijna 9 jaar onderdeel geweest van SABMiller.

Verkoop noodzakelijk

SABMiller moest Grolsch, net als andere brouwerijen en activiteiten, afstoten toen het bedrijf zelf ging fuseren met AB InBev. Na de finale afronding van de fusie, is ook de verkoop van de voormalige SABMiller-activiteiten via AB Inbev definitief geworden.

Asahi had de aankoop van de SABMiller-onderdelen in februari aangekondigd. De Japanse brouwer heeft er in totaal 2,6 miljard euro voor betaald.

Nieuwe impulsen

Met de nieuwe divisie Asahi Europa wil de Asahi Group de Europese markt verder uitbouwen.

"Deze overname zal ons zeker nieuwe impulsen geven om het Grolsch-merk en onze portfolio nog verder uit te bouwen en te versterken”, reageert Andrei Haret, managing director van Grolsch.

Hij geeft aan dat de eerste plannen hiervoor al gemaakt worden, met onder meer nieuwe bieren en concepten.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?