18 procent jongeren koopt geen vlees

Vlees toonbank_foto Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Van alle Nederlandse consumenten koopt ongeveer 9 procent helemaal geen vlees. Bij jongeren tussen de 18 en 35 jaar is dit percentage ongeveer 18 procent, schrijft MarketingTribune.

Jonge mensen vinden duurzaamheid belangrijker dan ouderen. Zij zien ook een rol voor de overheid en supermarkten, als het gaat om het verminderen van de vleesconsumptie. Daarbij valt te denken aan minder aanbiedingen van vlees en meer promotie van vleesvervangers. Overigens is 68 procent van de ondervraagden van mening dat verminderen van de vleesconsumptie de eigen verantwoordelijkheid van consumenten is, waar overheid en supermarkten zich niet direct mee moeten bemoeien.

Kiezers van progressieve ('linkse') partijen zijn meer betrokken bij duurzaamheid en klimaat dan de kiezers van behoudende ('rechtse') partijen.

Dit is een bericht van Foodlog

Foodlog

Lees ook
Internationale studie: milieu-impact moet meer nadruk krijgen in voedingsrichtlijnen

Internationale studie: milieu-impact moet meer nadruk krijgen in voedingsrichtlijnen

Bij de beoordeling van nationale voedingsrichtlijnen moet ook gekeken worden naar de milieu-impact van voedselproductie, schrijft Wageningen University & Research naar aanleiding van een internationale studie. Aangepaste richtlijnen zouden volgens de studie in Nederland kunnen bijdragen aan een aanzienlijke daling van zowel het grondgebruik voor voedselproductie...

NVWA neemt vier pallets vlees in beslag

NVWA neemt vier pallets vlees in beslag

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft donderdag 16 juli vier pallets met vlees in beslag genomen in Den Haag. De NVWA doet onderzoek naar valsheid in geschrifte bij illegale import van vleesproducten vermoedelijk afkomstig uit China.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.