18 procent jongeren koopt geen vlees

Vlees toonbank_foto Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

Van alle Nederlandse consumenten koopt ongeveer 9 procent helemaal geen vlees. Bij jongeren tussen de 18 en 35 jaar is dit percentage ongeveer 18 procent, schrijft MarketingTribune.

Jonge mensen vinden duurzaamheid belangrijker dan ouderen. Zij zien ook een rol voor de overheid en supermarkten, als het gaat om het verminderen van de vleesconsumptie. Daarbij valt te denken aan minder aanbiedingen van vlees en meer promotie van vleesvervangers. Overigens is 68 procent van de ondervraagden van mening dat verminderen van de vleesconsumptie de eigen verantwoordelijkheid van consumenten is, waar overheid en supermarkten zich niet direct mee moeten bemoeien.

Kiezers van progressieve ('linkse') partijen zijn meer betrokken bij duurzaamheid en klimaat dan de kiezers van behoudende ('rechtse') partijen.

Dit is een bericht van Foodlog

Foodlog

Lees ook
Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

WUR, SVO vakopleiding food en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) ontwikkelden samen een plantaardige grondstoffen-gel voor de productie van hybride slagersproducten. Op de website geeft KNS een update van dit project Plant4Texture. Onlangs werd deze gel succesvol gebruikt voor de productie van hybride grill- en rookworst.

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

We gaan duurzaam het jaar uit met de digitale editie van EVMI 8. Via de link hieronder lees je het magazine direct. Duurzaamheid is altijd een belangrijk thema voor EVMI, maar in deze editie staat er een extra spotlight op.