Suikertax in Mexico heeft effect

cola315

De invoering van een belasting op suikerhoudende dranken in Mexico heeft effect gehad. Over heel 2014 nam de verkoop van deze dranken er met gemiddeld 6 procent af. Dat betekende dat jaar een vermindering van 4,2 liter per persoon. De verkoop van dranken zonder suikertaks, vooral flessenwater, steeg in 2014 met 4 procent; zo’n 12,8 liter per persoon méér.

De afnemende consumptie van suikerhoudende dranken werd gedurende het jaar sterker, met de sterkste afname (12 procent) in december. De verandering deed zich het meest voor bij mensen in de lage sociaaleconomische klassen.

Verkoop geanalyseerd

Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal, meldt Foodlog. Een internationaal onderzoeksteam heeft bij 6200 Mexicaanse huishoudens in 53 grote steden de verkopen van suikerhoudende dranken geanalyseerd en vergeleken met de verkopen van dranken die niet onder de taks vielen.

Tax van 5 eurocent

De Mexicaanse regering voerde op 1 januari 2014 een suikertax in van 1 peso extra (5 eurocent) per liter frisdrank, om obesitas terug te dringen. Mexico is een van de landen met de hoogste percentages diabetes, overgewicht en obesitas ter wereld.

De onderzoekers noemen de resultaten ‘bescheiden maar belangrijk’, al is het slechts een deel van de oplossing in een bredere strategie om obesitas terug te dringen.

Lees ook:

Lees ook
Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

In Nederland is een belasting op suikerhoudende voedingsmiddelen al lang van de baan, maar op andere plekken in de wereld is de discussie rondom suikeraccijnzen nog volop aan de gang. Inmiddels heeft een flink aantal landen zo’n suikerbelasting ingevoerd en is er al enige data beschikbaar over de effectiviteit ervan. In 2015 en 2016 haalde het...

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

De hoeveelheid suiker in Britse frisdrank is tussen 2015 en 2018 met 29% gedaald. Ook is de verkoop van frisdrank met meer dan 5% suiker met de helft gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford University. De enorme daling is volgens de onderzoekers deels te wijten aan de Britse suikeraccijns op frisdranken. Groot-Brittannië kampt met een zorgwekkende...

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren. ‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze...