Suikertax in Mexico heeft effect

De invoering van een belasting op suikerhoudende dranken in Mexico heeft effect gehad. Over heel 2014 nam de verkoop van deze dranken er met gemiddeld 6 procent af. Dat betekende dat jaar een vermindering van 4,2 liter per persoon. De verkoop van dranken zonder suikertaks, vooral flessenwater, steeg in 2014 met 4 procent; zo’n 12,8 liter per persoon méér.

De afnemende consumptie van suikerhoudende dranken werd gedurende het jaar sterker, met de sterkste afname (12 procent) in december. De verandering deed zich het meest voor bij mensen in de lage sociaaleconomische klassen.

Verkoop geanalyseerd

Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal, meldt Foodlog. Een internationaal onderzoeksteam heeft bij 6200 Mexicaanse huishoudens in 53 grote steden de verkopen van suikerhoudende dranken geanalyseerd en vergeleken met de verkopen van dranken die niet onder de taks vielen.

Tax van 5 eurocent

De Mexicaanse regering voerde op 1 januari 2014 een suikertax in van 1 peso extra (5 eurocent) per liter frisdrank, om obesitas terug te dringen. Mexico is een van de landen met de hoogste percentages diabetes, overgewicht en obesitas ter wereld.

De onderzoekers noemen de resultaten ‘bescheiden maar belangrijk’, al is het slechts een deel van de oplossing in een bredere strategie om obesitas terug te dringen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

De productie van de drankenindustrie ligt weer boven het niveau van 2019. Veel producenten zijn nog niet over de klap van de coronacrisis heen, terwijl er een nieuwe uitdaging voor de deur staat: dalende consumentenbestedingen. Dat meldt ABN AMRO in de Sectorprognose Food.

Producenten pure vruchtensappen starten campagne ‘Geen suikertaks in de boomgaard’

Producenten pure vruchtensappen starten campagne ‘Geen suikertaks in de boomgaard’

Nederlandse producenten van pure vruchtensappen starten een campagne tegen de aankomende belastingverhoging op suikerhoudende frisdranken. “De inhoud van onze flessen groeit aan de boom, hier komt geen gram bewerkte fabriekssuiker aan te pas.”

Avantium en AmBev sluiten afnameovereenkomst voor PEF voor frisdrankflessen

Avantium en AmBev sluiten afnameovereenkomst voor PEF voor frisdrankflessen

Avantium, technologiebedrijf in hernieuwbare chemie, heeft een afnameovereenkomst getekend met het Braziliaanse brouwerijbedrijf AmBev. AmBev gaat PEF (polyethyleen furanoaat) van Avantium gebruiken om flessen te maken voor frisdranken.