87 multinationals tekenen nieuwe klimaatambities voor VN-top

klimaat-demonstratie-unsplash

87 grote multinationals, waaronder voedselproducenten, hebben zich aangesloten bij het United Nations Global Compact om klimaatverandering te beperken tot 1,5°C. Op termijn moeten de bedrijven zelfs klimaatneutraal worden.

De bedrijven in kwestie, die goed zijn voor een marktkapitaal van 2,3 biljoen dollar, beloven hun bedrijfsvoering in lijn te brengen met het doel de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5°C. Bovendien moeten de aangesloten bedrijven per 2050 klimaatneutraal opereren.

Het United Nations Global Compact deed in juni voor het eerst een oproep aan alle grote multinationals om meer te doen tegen klimaatverandering. De eerste 28 bedrijven sloten zich in juli al aan bij het initiatief, waaronder Unilever en DSM. Sindsdien is dat aantal dus verdrievoudigd, met bedrijven als Nestlé en Danone die zich recentelijk aan ambitieuzere C02-reductie committeerden.

Klimaattop

Gisteren organiseerde de VN een Climate Action Summit in New York, waar wereldwijd georganiseerde klimaatstakingen aan vooraf gingen. Wereldleiders en multinationals verzamelden zich hier om te praten over klimaatverandering en de maatregelen die nodig zijn om de schade te beperken. Secretaris-Generaal António Guterres riep overheden op om voorbereid naar de top te komen en concrete plannen te presenteren, maar wie daar echt iets van had verwacht, werd teleurgesteld. Grote vervuilers India en China presenteerden wel plannen maar gaven zichzelf geen deadlines, en president Donald Trump hield het na een kwartier voor gezien.

Het is dus de private sector die de problemen nog het meest serieus lijkt te nemen, ziet ook Guterres. 'Het is bemoedigend om veel bedrijven uit de private sector zich samen met de maatschappij en ambitieuze overheden te zien inzetten voor een toekomst van 1,5°C', zegt hij in een persbericht. 'Nog veel meer bedrijven moeten zich hierbij aansluiten, om een helder signaal te geven dat de markt verschuift.'

Lees ook
HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

Grolsch vervangt aardgas door warmte uit biomassa

Grolsch vervangt aardgas door warmte uit biomassa

Bierbrouwer Grolsch gaat zijn aardgasgebruik met 72% terugschroeven door die te vervangen door warmte uit biomassa. Daarmee zegt het bedrijf vanaf 2022 jaarlijks zo’n 5500 ton minder CO2 uit te stoten. De warmte wordt gebruikt in het productieproces en voor de verwarming van de gebouwen. Grolsch sluit zijn gebouwen en productieruimten aan op...

De weg naar CO2-neutrale productie

De weg naar CO2-neutrale productie

Duurzame ambities vragen om inventiviteit, een lange adem en flinke investeringen in techniek. Drie koplopers vertellen over hun weg naar een CO2-neutrale foodfabriek. ‘Het is echt pionieren.’ Afbeelding: Biovergisters (Suiker Unie) Oregano, dille, witte en zwarte peper, foelie, nootmuskaat en kaneel zijn slechts een paar van de circa...