95 procent van huishoudens koopt biologisch

biologisch_Pxhere

Foto: Pxhere

In 2019 kocht 95,1 procent van de huishoudens biologische producten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Gfk in opdracht van Bionext. De meerderheid (89 procent) koopt deze producten gewoon in de supermarkt. 

“We zien dat supermarkten steeds meer biologische producten in hun assortiment opnemen wat de toegankelijkheid vergroot, waardoor steeds meer mensen voor biologisch kiezen. Heel fijn, want op die manier kunnen meer mensen kennismaken met biologisch. Naarmate mensen vaker voor biologisch kiezen, gaan ze naast de supermarkt ook eens naar de speciaalzaak” aldus Michaël Wilde, directeur brancheorganisatie Bionext.

Biologisch

Slechts 14 procent van de huishoudens die biologisch koopt, geeft aan dit vanuit imago-overwegingen te doen. Consumenten zien biologische producten met name als milieuvriendelijk (41 procent), diervriendelijk (40 procent) en puur, zonder onnodige toevoegingen (39 procent).

Prijs

Ondanks dat de verkoop stijgt, blijft prijs de grootste barrière: 68 procent van de huishoudens geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch is volgens de Consumentenbond wel kleiner dan 5 jaar geleden. Toen waren biologische producten gemiddeld 2 keer zo duur als niet-biologische. Nu is dat nog 1,75 keer. Biologische producten, met name seizoensproducten, zijn nu soms even duur of zelfs goedkoper dan A-merken.

Europese campagne

‘Meer kennis over de voordelen van biologisch’ wordt in het onderzoek als tweede reden genoemd om vaker biologisch te kopen. Daarom is de Europese campagne 'Bio lekker voor je' opgezet. Op het platform wordt content gedeeld over hoe biologische voeding bijdraagt aan het klimaat, de bodem en dierenwelzijn. Tijdens De Overstapweken zijn er veel aanbiedingen, waardoor consumenten ‘even op biologisch kunnen overstappen’, om kennis te maken met het biologische alternatief. De volgende Overstapweken vinden in september 2020 plaats.

Bionext

Als brancheorganisatie van de biologische sector verbindt Bionext alle Nederlandse biologische schakels, van boer tot consument. Bionext functioneert tevens als koepelorganisatie door de vertegenwoordiging van drie verenigingen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging (biologische winkels).

Lees ook
Stijgingen en dalingen in de biologische sector

Stijgingen en dalingen in de biologische sector

Het biologisch landbouwareaal in Nederland steeg in 2020 met 5,9% naar 79.664 hectare, blijkt uit de jaarcijfers over de biologische sector van Skal Biocontrole. Toch schakelen steeds minder boeren over naar biologisch, ziet Bionext.

Biobeurs is dit jaar BioKennisweek

Biobeurs is dit jaar BioKennisweek

Van maandag 18 tot vrijdag 22 januari vindt de BioKennisweek plaats. Het online platform is een alternatief voor de Biobeurs, de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de biologische landbouw, voeding, cosmetica en techniek, die door de coronamaatregelen niet in gewoonlijke vorm door kan gaan.

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko doen samen onderzoek naar de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.