95 procent van huishoudens koopt biologisch

biologisch_Pxhere

Foto: Pxhere

In 2019 kocht 95,1 procent van de huishoudens biologische producten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Gfk in opdracht van Bionext. De meerderheid (89 procent) koopt deze producten gewoon in de supermarkt. 

“We zien dat supermarkten steeds meer biologische producten in hun assortiment opnemen wat de toegankelijkheid vergroot, waardoor steeds meer mensen voor biologisch kiezen. Heel fijn, want op die manier kunnen meer mensen kennismaken met biologisch. Naarmate mensen vaker voor biologisch kiezen, gaan ze naast de supermarkt ook eens naar de speciaalzaak” aldus Michaël Wilde, directeur brancheorganisatie Bionext.

Biologisch

Slechts 14 procent van de huishoudens die biologisch koopt, geeft aan dit vanuit imago-overwegingen te doen. Consumenten zien biologische producten met name als milieuvriendelijk (41 procent), diervriendelijk (40 procent) en puur, zonder onnodige toevoegingen (39 procent).

Prijs

Ondanks dat de verkoop stijgt, blijft prijs de grootste barrière: 68 procent van de huishoudens geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch is volgens de Consumentenbond wel kleiner dan 5 jaar geleden. Toen waren biologische producten gemiddeld 2 keer zo duur als niet-biologische. Nu is dat nog 1,75 keer. Biologische producten, met name seizoensproducten, zijn nu soms even duur of zelfs goedkoper dan A-merken.

Europese campagne

‘Meer kennis over de voordelen van biologisch’ wordt in het onderzoek als tweede reden genoemd om vaker biologisch te kopen. Daarom is de Europese campagne 'Bio lekker voor je' opgezet. Op het platform wordt content gedeeld over hoe biologische voeding bijdraagt aan het klimaat, de bodem en dierenwelzijn. Tijdens De Overstapweken zijn er veel aanbiedingen, waardoor consumenten ‘even op biologisch kunnen overstappen’, om kennis te maken met het biologische alternatief. De volgende Overstapweken vinden in september 2020 plaats.

Bionext

Als brancheorganisatie van de biologische sector verbindt Bionext alle Nederlandse biologische schakels, van boer tot consument. Bionext functioneert tevens als koepelorganisatie door de vertegenwoordiging van drie verenigingen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging (biologische winkels).

Lees ook
Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.