AB Inbev heeft een officieel bod uitgebracht op SAB Miller. Het bod ligt op 44 Engelse pond per aandeel (bijna 62 euro), samen goed voor 71 miljard pond (99,93 miljard euro). De twee hadden de fusieplannen al eerder aangekondigd.
Als onderdeel van de overname zal SAB Miller zijn aandeel in de Amerikaanse joint-venture MillerCoors van de hand doen. Dit omdat de twee samen anders een te groot marktaandeel in de VS krijgen, meldt de NOS.
Budweiser en Grolsch
AB Inbev heeft onder meer de merken Budweiser, Jupiler, Hoegaarden, Leffe en Hertog Jan. SAB Miller voert onder meer de merken Grolsch, Peroni en Pilsner Urquell. De nummer 1 en 2 van de wereld produceren samen bijna een derde van de totale hoeveelheid bier in de wereld.
Heineken wordt de nieuwe nummer 2 met een marktaandeel van zo’n 9 procent. Carlsberg staat dan op plek 3 (met zo'n 6 procent marktaandeel).
AB Inbev en SAB Miller verwachten door de fusie zo’n 1,3 miljard euro per jaar te besparen.
Lees ook: