AB InBev introduceert nieuwe bieretiketten voor verantwoord drinken

etikel corona_ab inbev persbericht

Foto: AB InBev

Bierbrouwerij AB InBev gaat al haar bieretiketten aanpassen met tips voor verantwoord drinken, zoals ‘Drink niet als je zwanger bent’, ‘Drink niet als je rijdt’ en ‘Drink niet als je borstvoeding geeft’. Eind 2020 staan deze roulerende boodschappen op 60 procent van de etiketten, in 2021 op alle etiketten.

Jasper Kessels, Retaildirecteur Bierbrouwerij AB InBev: “We zien een positieve trend waarbij consumenten steeds verantwoorder met bier en alcohol omgaan. De categorie 0.0% bier groeit enorm en overmatig drinken is steeds meer ‘not done’. Dat neemt niet weg dat onverantwoord drinken nog steeds een probleem is, bijvoorbeeld als minderjarigen of zwangeren drinken. We vinden het onze verantwoordelijkheid als brouwer daar wat aan te doen, daarom steunen we het in 2018 afgesloten Preventieakkoord en zijn we volop bezig daar uitvoering aan te geven, onder meer door veel te investeren in de 0.0 categorie. Sinds 2015 vermelden we op al onze etiketten vrijwillige voedings- en ingrediënteninformatie. Met de tips voor verantwoord drinken zetten we de volgende stap op onze etiketten om consumenten te stimuleren een verantwoorde keuze te maken”.

Bieren met alcohol 

“De tips voeren we in op al onze bieren met alcohol. Dat doen we dit jaar niet alleen in Nederland, maar vrijwel alle Europese landen. De teksten zijn ontwikkeld in samenwerking met volksgezondheidsonderzoekers van de Tufts University School of Medicine. De teksten zullen regelmatig rouleren, zodat consumenten verschillende boodschappen te zien krijgen en de teksten blijven opvallen. Ook staat de teksten in groot lettertype in een afgescheiden vak op het etiket in een contrasterende kleur, zodat de tips echt in het oog springen. Daarnaast blijven we volop werken om onze andere doelen voor verantwoord drinken te realiseren, zoals de wereldwijde doelstelling om te zorgen dat in 2025% 20% van al het bier dat we verkopen alcoholvrij- of laagalcoholhoudend is. Onze ambitie is hoog.”

Lees ook
AB InBev heeft nieuwe Algemeen Directeur

AB InBev heeft nieuwe Algemeen Directeur

Bierbrouwerij AB InBev, de Nederlandse organisatie van de internationale brouwer AB InBev, heeft een nieuwe algemeen directeur. Chris Vanbroekhoven volgt per 1 april 2021 Nicolas Bartholomeeusen op. Hij kiest ervoor om na bijna 10 jaar bij AB InBev een eigen onderneming op te zetten.

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Bierverkoop in 2020 daalde met 14 procent

Het coronavirus en de daarbij horende maatregelen hebben een groot effect gehad op de bierverkoop in 2020. Deze daalde met 14 procent ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementensector daalden de verkopen zelfs met 58 procent. Nederlandse Brouwers spreekt van een rampjaar.

Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.