Abbot Kinney's gaat 'yog' verkopen

Abbot Kinney's, producent van veganistische yoghurtalternatieven op basis van kokos, haver en amandel, heeft zijn producten omgedoopt tot 'yog'. Hiermee reageert het bedrijf op een brief van Nederlandse en Belgische zuivelorganisaties. Yog is volgens het bedrijf yoghurt zonder 'hurt' (pijn in het Engels). 

De Nederlandse en Belgische zuivelorganisaties riepen Abbot Kinney's op om te stoppen met de term yoghurt voor producten die niet van dierlijke melk gemaakt zijn. Volgens de organisaties zou de benaming onwettelijk zijn. Abbot Kinney's gebruikt die brief nu om een punt te maken. Het bedrijf bedankt de zuivelindustrie omdat zij het bedrijf "aan het denken heeft gezet". "Wij zijn geen zuivel en zijn dat ook nooit geweest. Onze producten lijken niet op elkaar, zijn op andere manieren geproduceerd met verschillende waarden. Vanaf nu noemen we onze producten geen 'yoghurt' meer, omdat 'yog' niet 'hurt' [pijndoet]. We houden yog en schaffen de hurt af.

Bron: Abbot Kinney's

Thema's
Lees ook
Novish ziet kansen op de markt voor plantaardige vis

Novish ziet kansen op de markt voor plantaardige vis

Is er een markt voor plantaardige vis? Maiko van der Meer lanceerde twee jaar geleden met twee collega’s Novish, het eerste volledig plantaardige visbedrijf van Europa. Tijdens Food Technology vertelt hij over de ontwikkeling van visvervangers en de lessen die hij daar in de afgelopen twee jaar van leerde.

Plan om Europese plantaardige voeding te promoten krijgt geen steun van Europese Commissie

Plan om Europese plantaardige voeding te promoten krijgt geen steun van Europese Commissie

De aanvraag van de Green Protein Alliance (GPA) voor subsidie om consumptie van lokaal geteelde plantaardige eiwitten te promoten, is niet gehonoreerd door de Europese Commissie. De Europese Commissie kende wel 38,1 miljoen euro steun toe aan de promotie van dierlijke producten. “In het licht van de actualiteiten is het niet honoreren extra wrang”,...

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Een bijdrage leveren aan de verbetering van ons voedselsysteem met duurzamere en gezondere producten, dat is de missie van organisatie Keep Food Simple. Tijdens Food Technology presenteerde Onno Franse, Fons Voragen en Peter Folstar de visie en aanpak van Keep Food Simple.