ACM wil meer duidelijkheid duurzaamheidskeurmerken

20 juli 2020

Beeld: Pexels

De ACM roept verschillende partijen op om duurzaamheidskeurmerken transparanter en duidelijker te maken. Het orgaan wil zelf meer voorlichting geven en zegt strenger te gaan handhaven bij misleiding. Ook spoort de ACM de regering aan om strengere eisen te stellen aan bestaande keurmerken en de komst van een uniform label te versnellen.

Controle

De jaarlijkse oproep aan de politiek, ‘het signaal’, van de ACM richt zich dit jaar op  “een wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken- claims en logo’s”. Dit is het geval in een aantal branches, waaronder bedrijven die klimaatschade compenseren.  In het document kijken ze naar drie partijen, namelijk zichzelf, de regering en bedrijven. De ACM wil zelf de consument beter gaan voorlichten en belooft om strenger te optreden bij misleiding. Richting de regering roept het op om strengere eisen te stellen aan bestaande keurmerken. Volgens het instituut zou het een goede eerste stap zijn om onafhankelijke accreditatie verplicht te stellen. Zo kunnen consumenten er in ieder geval op aan dat bedrijven zich houden aan hun eigen regels. Daarnaast raadt het aan dat de Nederlandse regering zelf de invoering van een uniform keurmerk bevordert, eventueel in Europees verband. Hier kan de regering een voorbeeld nemen aan de richtlijnen voor auto’s, witgoed en woningen. Tot slot roept het bedrijven op om “te stoppen met individuele bedrijfslogo’s die suggereren dat er aan een bovenwettelijke norm wordt voldaan, het aantal keurmerken te beperken en zich steviger in te spannen voor goede uniforme keurmerken".

Wildgroei

Duurzaamheid is volgens onderzoek voor steeds meer consumenten een belangrijke overweging bij het aanschaffen van een product. Keurmerken zijn volgens de ACM een belangrijke manier om hier informatie over te delen. De autoriteit stelt dat consumenten door een wildgroei aan keurmerken geen onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte. Dit doet afbreuk aan de waarde van keurmerken, dus ook de goede. Dit leidt tot minder vertrouwen van consumenten in keurmerken. Voor bedrijven betekent het dat het minder loont om te investeren in een goed keurmerk, hoewel duurzaamheid volgens de ACM in positieve zin een concurrentiefactor wordt. In 2016 riep de ACM marktpartijen en brancheorganisaties nog op om een kader op te stellen, maar constateert nu dat die onvoldoende gebeurd is. Nu kijkt de autoriteit dus vooral naar zichzelf en regering om het probleem op te lossen.

Bron: Autoriteit consument en markt

Altijd op de hoogte blijven?