Actie 'geen btw op bio' krijgt steun van prominente experts

Geen btw op bio

De biologische branche voert campagne tegen btw op biologische voeding onder de noemer 'geen btw op bio'. De petitie is al ruim 50.000 keer ondertekend. Steeds meer prominente experts, waaronder bestuurders, wetenschappers en ondernemers, steunen de campagne.

De 100 dagen durende campagne 'geen BTW op bio' laat middels 5 thema’s zien hoe met biologische voeding geld kan worden bespaard, nu én in de toekomst! Met de petitie willen de bio-winkeliers bij de Tweede Kamer aan de kaak stellen dat biologische voeding onterecht extra wordt belast en hiermee het nieuwe kabinet ertoe bewegen de BTW op biologische voeding te verlagen naar 0 procent.

Dat het verlies van biodiversiteit een doemscenario is, kunnen we sinds afgelopen najaar niet langer meer ontkennen.Duitse en Nederlandse wetenschappers maakten bekend dat 75 procent van ons insectenleven is verdwenen. Daarom ondertekenden 22 januari maar liefst 43 partners, waaronder het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), een Nationale Bijenstrategie. Zo willen ze tot een alomvattende aanpak komen om alle bijensoorten en andere bestuivers duurzaam te behouden.

De wereld op zijn kop

Een van de prominenten die de campgane steunt is Lodewijk Hoekstra, tv- tuinman en oprichter van Code rood voor de natuur en NL Greenlabel. Hij gelooft dat biologische, lokale en seizoensgebonden producten beter voor de biodiversiteit zijn.

Met NL Greenlabel riep hij het duurzaamheidspaspoort in leven, wat naadloos aansluit op de campagne geen btw op bio. Hoekstra: "Hoewel het paspoort voor de landbouw nog in concept is, kunnen we wel al zeggen dat de teeltwijze van biologische producten aantoonbaar bijdraagt aan het in stand houden van bodemleven, landschap en dierenwelzijn én dat ze duurder zijn dan producten die daar geen rekening mee houden. Dan zie je gelijk: dat is de wereld op zijn kop.”

De campagne is een initiatief van de Biowinkelvereniging waarin onder andere de biologische speciaalzaken van Ekoplaza, Natuurwinkel, Odin en Gimsel samenwerken. Ondertekenen van de petitie kan bij de kassa in biologische speciaalzaken of via de campagnewebsite. Hier zijn ook interviews met Bart Fokkens over ‘Schoon (drink)water’ en Vera Dalm over ‘Klimaat’ te lezen en worden in de komende weken de thema’s ‘Gezondheid  voor mens & dier’ en ‘Vruchtbare bodem’ gelanceerd.

Lees ook
Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

De Europese pluimsector is gestart met de nieuwe campagne 'This is our poultry' om kip van Europese oorsprong te promoten. In Nederland gebeurt dit onder de noemer 'Kip in Nederland'.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.