Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Groente onverpakt

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen. 

Door de Foodlog-redactie

Deze groenten zullen in de loop van het jaar zowel online als in de winkels zonder plastic verpakking hun opwachting maken. Op termijn wil AH nog meer groente en fruit uit hun plastic jasje halen. Hiervoor is de supermarkt in gesprek met leveranciers en vaste telers. 

De supermarktketen verlengt de testperiode in Hoofddorp om ook seizoensproducten te kunnen testen. Ook onderzoekt AH alternatieve verpakkingsmaterialen. ‘Dry misting’ blijkt in ieder geval succesvol. Door de verfijnde verneveling van water blijven groente langer vers. Deze techniek blijkt ook voor producten die wel in plastic zitten goed uit te pakken. Door de verkoeling van deze producten blijven die ook langer goed; dat gaat voedselverspilling tegen.

Lees ook
Fieldlab Circulaire Verpakkingen: circulair door samenwerking

Fieldlab Circulaire Verpakkingen: circulair door samenwerking

We moeten naar circulaire verpakkingen toe. Maar hoe realiseer je zo’n complexe transitie? Kennis en informatie delen binnen de keten is essentieel. Aan de slag gaan met concrete cases is voor het Fieldlab Circulaire Verpakkingen de weg voorwaarts. Of circulariteit leeft? Maar liefst 140 aanwezigen uit 100 bedrijven waren op het appèl...

Toename zwerfafval brengt statiegeld op plastic flesjes dichterbij

Toename zwerfafval brengt statiegeld op plastic flesjes dichterbij

De kans dat er vanaf begin 2021 statiegeld zit op kleine plastic flesjes, is groter geworden. Achter de schermen zijn de coalitiepartijen tot de conclusie gekomen dat dit haast onvermijdelijk is, schrijft Trouw. Drie jaar proeftijd kreeg de industrie om zelf oplossingen te bedenken tegen het zwerfvuil. Bij falen, beloofde het...

Industrie start imagocampagne voor plastic

Industrie start imagocampagne voor plastic

Nederlandse producenten van kunststof en rubber slaan de handen ineen voor een campagne die het slechte imago van plastic moet veranderen. ‘Nederlanders denken voornamelijk aan de negatieve aspecten van plastic.’ Hoor je tegenwoordig het woord ‘plastic’ in de media, dan is het altijd verbonden met een probleem. Een plasticsoep...