Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Groente onverpakt

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen. 

Door de Foodlog-redactie

Deze groenten zullen in de loop van het jaar zowel online als in de winkels zonder plastic verpakking hun opwachting maken. Op termijn wil AH nog meer groente en fruit uit hun plastic jasje halen. Hiervoor is de supermarkt in gesprek met leveranciers en vaste telers. 

De supermarktketen verlengt de testperiode in Hoofddorp om ook seizoensproducten te kunnen testen. Ook onderzoekt AH alternatieve verpakkingsmaterialen. ‘Dry misting’ blijkt in ieder geval succesvol. Door de verfijnde verneveling van water blijven groente langer vers. Deze techniek blijkt ook voor producten die wel in plastic zitten goed uit te pakken. Door de verkoeling van deze producten blijven die ook langer goed; dat gaat voedselverspilling tegen.

Lees ook
Carlsberg onthult papieren bierflessen

Carlsberg onthult papieren bierflessen

Deense bierbrouwer Carlsberg heeft twee nieuwe prototypen onthult van zijn ‘Green Fiber Bottle’. Het bedrijf werkt al sinds 2015 aan deze papieren bierfles. De flessen zijn gemaakt van duurzaam vervaardigde houtvezels met een plastic binnenlaagje dat de vloeistof op zijn plek houdt. Een van de prototypen heeft een folie van gerecycled PET,...

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Een van de manieren waarop Unilever het plasticgebruik terugdringt, is het aanpassen van de verpakkingen voor voedingsmiddelen. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld een doos ontwikkeld voor Solero-ijsjes die individuele plastic wrappers overbodig maakt. Deze nieuwe verpakking bevat ingebouwde vakken, waardoor individuele ijsjes niet meer apart verpakt...

Unilever doet schepje bovenop plasticdoelen

Unilever doet schepje bovenop plasticdoelen

Begin dit jaar tekende Unilever al het (volgens sommigen te ambitieuze) Nederlandse Plastic Pact. Nu belooft het bedrijf daar nog een schepje bovenop te doen door tegen 2025 de hoeveelheid virgin plastic in verpakkingen te halveren en in datzelfde jaar meer plastic in te zamelen en te verwerken dan het bedrijf op de markt brengt. Ook zegt Unilever een...