Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Groente onverpakt

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen. 

Door de Foodlog-redactie

Deze groenten zullen in de loop van het jaar zowel online als in de winkels zonder plastic verpakking hun opwachting maken. Op termijn wil AH nog meer groente en fruit uit hun plastic jasje halen. Hiervoor is de supermarkt in gesprek met leveranciers en vaste telers. 

De supermarktketen verlengt de testperiode in Hoofddorp om ook seizoensproducten te kunnen testen. Ook onderzoekt AH alternatieve verpakkingsmaterialen. ‘Dry misting’ blijkt in ieder geval succesvol. Door de verfijnde verneveling van water blijven groente langer vers. Deze techniek blijkt ook voor producten die wel in plastic zitten goed uit te pakken. Door de verkoeling van deze producten blijven die ook langer goed; dat gaat voedselverspilling tegen.

Lees ook
Onderzoekers: composteerbaar plastic kan prima bij het gft

Onderzoekers: composteerbaar plastic kan prima bij het gft

Biologisch afbreekbaar plastic breekt snel genoeg af om zonder problemen verwerkt te kunnen worden met het GFT-afval. Dat concluderen onderzoekers van Wageningen University & Research op basis van een onderzoek naar plastic in het Nederlandse GFT-afvalverwerkingsproces. Verpakkingen van composteerbaar plastic maken wordt aan alle kanten afgeraden....

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

Zuivelproducent FrieslandCampina vervangt alle plastic rietjes in Europese drankverpakkingen met papieren alternatieven. Komend jaar zullen er meer dan 100 miljoen plastic rietjes worden vervangen op verpakkingen van onder meer de merken Fristi, Optimel en Chocomel. Om de papieren rietjes even functioneel te maken als de plastic variant moest een aantal...

DNV GL verifieert herkomst plastic producten voor The Ocean Cleanup

DNV GL verifieert herkomst plastic producten voor The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup heeft een eerste partij oceaanplastic aan land gebracht. De Nederlandse non-profit organisatie wil dit afval recyclen, met als hoofddoel het financieren van de verdere schoonmaak van de oceaan. DNV GL zal de oorsprong van deze toekomstige plastic producten bevestigen en verifiëren.