Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn persfoto beeldbank

Beeld: Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit zeventig producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot pasta en rijst. Ongeveer 80% van het assortiment is biologisch. De Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel waar het nieuwe concept wordt ingevoerd. Binnenkort volgen de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam. Komend jaar krijgen nog eens vijftig winkels het verpakkingsvrije assortiment.

Eigen verpakking

Het nieuwe concept bestaat uit zes meter verpakkingsvrij assortiment in slimme dispensers. Vanuit de dispensers kunnen klanten een eigen verpakking vullen of ter plekke een herbruikbare pot of zak kopen. Klanten wegen eerst de verpakking zonder product, daarna vullen ze die met een van de zeventig producten en vervolgens printen ze een etiket waarmee ze afrekenen bij de kassa. Om het verpakkingsvrij boodschappen doen te bevorderen, hangen bij verpakte producten in de winkel kaartjes waarop staat dat die producten ook verpakkingsvrij verkrijgbaar zijn. 

Ambitie 2025

Albert Heijn wil in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook moeten alle eigen-merkverpakkingen tegen die tijd 100% recyclebaar zijn. De afgelopen jaren bespaarde de supermarkt bijna tien miljoen kilo verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of ander materiaal te gebruiken.

Bron: Albert Heijn

Lees ook
Albert Heijn stapt eerder over op Beter Leven Keurmerk kipassortiment

Albert Heijn stapt eerder over op Beter Leven Keurmerk kipassortiment

Albert Heijn versnelt de overstap naar een kipassortiment met minimaal 1 ster Beter Leven. Oktober 2022 gaat de supermarkt over op kippenvlees van uitsluitend scharrelkippen met het Beter Leven Keurmerk. Dit gebeurt in samenwerking met de 200 vaste pluimveehouders binnen het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

De gewenste actie bij de Tenminste Houdbaar Tot-datum (THT) is een heel andere dan bij Te Gebruiken Tot (TGT). Toch haalt een merendeel van de consumenten ze door elkaar. Daardoor gooien ze vaak producten weg die nog eetbaar zijn. Om het verschil tussen de twee houdbaarheidsdatums te verduidelijken, introduceert Samen Tegen Voedselverspilling twee iconen...