Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn persfoto beeldbank

Beeld: Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit zeventig producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot pasta en rijst. Ongeveer 80% van het assortiment is biologisch. De Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel waar het nieuwe concept wordt ingevoerd. Binnenkort volgen de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam. Komend jaar krijgen nog eens vijftig winkels het verpakkingsvrije assortiment.

Eigen verpakking

Het nieuwe concept bestaat uit zes meter verpakkingsvrij assortiment in slimme dispensers. Vanuit de dispensers kunnen klanten een eigen verpakking vullen of ter plekke een herbruikbare pot of zak kopen. Klanten wegen eerst de verpakking zonder product, daarna vullen ze die met een van de zeventig producten en vervolgens printen ze een etiket waarmee ze afrekenen bij de kassa. Om het verpakkingsvrij boodschappen doen te bevorderen, hangen bij verpakte producten in de winkel kaartjes waarop staat dat die producten ook verpakkingsvrij verkrijgbaar zijn. 

Ambitie 2025

Albert Heijn wil in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook moeten alle eigen-merkverpakkingen tegen die tijd 100% recyclebaar zijn. De afgelopen jaren bespaarde de supermarkt bijna tien miljoen kilo verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of ander materiaal te gebruiken.

Bron: Albert Heijn

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Superlijst Gezondheid 2022. Supermarkten beloofden in het Nationaal Preventieakkoord (2018) consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken.

Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit

Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit

Kraft Heinz zet een volgende stap in haar samenwerking met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Het bedrijf levert twee Hollandse ontbijtproducten, chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout, in zakken aan Pieter Pot. Op deze manier worden er per big bag zo’n 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen bespaard....

Biobased verpakken

Biobased verpakken

Karin Molenveld van Wageningen Food & Biobased Research is stellig: de recyclage van kunststoffen is slechts een tussen-stap naar biobased kunststoffen. “We moeten weg van de olie, en aan biogrondstoffen, zoals zetmeel, is geen gebrek.”