Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn persfoto beeldbank

Beeld: Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit zeventig producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot pasta en rijst. Ongeveer 80% van het assortiment is biologisch. De Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel waar het nieuwe concept wordt ingevoerd. Binnenkort volgen de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam. Komend jaar krijgen nog eens vijftig winkels het verpakkingsvrije assortiment.

Eigen verpakking

Het nieuwe concept bestaat uit zes meter verpakkingsvrij assortiment in slimme dispensers. Vanuit de dispensers kunnen klanten een eigen verpakking vullen of ter plekke een herbruikbare pot of zak kopen. Klanten wegen eerst de verpakking zonder product, daarna vullen ze die met een van de zeventig producten en vervolgens printen ze een etiket waarmee ze afrekenen bij de kassa. Om het verpakkingsvrij boodschappen doen te bevorderen, hangen bij verpakte producten in de winkel kaartjes waarop staat dat die producten ook verpakkingsvrij verkrijgbaar zijn. 

Ambitie 2025

Albert Heijn wil in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook moeten alle eigen-merkverpakkingen tegen die tijd 100% recyclebaar zijn. De afgelopen jaren bespaarde de supermarkt bijna tien miljoen kilo verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of ander materiaal te gebruiken.

Bron: Albert Heijn

Lees ook
Nieuwe etiketteerlijn voor De Kroes

Nieuwe etiketteerlijn voor De Kroes

Maaltijd- en vleeswaren specialist De Kroes wil zich onderscheiden met producten die eerlijk en smaakvol zijn en er goed uitzien. Dankzij een nieuwe weeg- en etiketteerlijn is de presentatie van de producten strak aan alle kanten.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.