Albert Heijn Liegebeest 2017

Liegebeest 2017

Albert Heijn is uitgeroepen tot Liegebeest van 2017. Volgens Wakker Dier misleidde de supermarkt consumenten met de serranoham. Door bij een artikel over deze ham in de Allerhande een foto te plaatsen met varkens in een Spaanse wei, suggereerde de supermarkt dat de dieren in de wei lopen. Volgens Wakker Dier komen deze varkens in werkelijkheid helemaal niet buiten en leven. In de stal hebben ze minder ruimte dan varkens in Nederland.

In het AD reageert Ahold teleurgesteld. Het plaatsen van de foto was een vergissing omdat het niet overeenkomt met de werkelijkheid.  Maar Ahold meent dat "Deze 'prijs' doet absoluut geen recht aan alle inspanningen die Albert Heijn doet op het gebied van dierenwelzijn''.

Genomineerden

In totaal nomineerde Wakker Dier vijf producten voor de verkiezing. Albert Heijn was ook genomineerd voor kweekzalm. In een tv-reclame werd de kweekzalm ‘very happy fish’ genoemd, terwijl de vissen op elkaar gepropt in grote kweeknetten leven. Zuivelbedrijf Almhof dankte de nominatie aan de tv-reclames waar koeien vrij grazen in de wei. In werkelijkheid houdt Almhof een groot deel van haar koeien binnen.

De andere twee genomineerden pasten naar aanleiding van de nominatie hun producten aan. Rio Mare sprak op de verpakking van de tonijn over 'welzijn'. Hiermee wekte het bedrijf de indruk dat ze de tonijn goed behandelde, maar de vissen worden levend ingevroren. Rio Mare gaat de informatie op de verpakking aanpassen.

De laatste genomineerde was Friesche Vlag. Hun koffiemelk Halfvol Plantaardig bestaat voor 96 procent uit melk. Friesche Vlag gaat een andere naam bedenken voor de koffiemelk.

Liegebeestverkiezing

Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Dit jaar werd een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht. De Serranoham van Albert Hein kreeg 7500 stemmen.

Lees ook:

Lees ook
Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Slachthuis Gosschalk mag weer open

Slachthuis Gosschalk mag weer open

Slachthuis Gosschalk mag weer slachten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft het nieuwe plan van aanpak van het slachthuis goedgekeurd en het slachthuis mag onder strenge voorwaarde weer open.