Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

AH Plastic broodclips

Foto: Albert Heijn

Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.

Samen met Borgesius, één van de vaste bakkerijen, maakt Albert Heijn het vanaf nu mogelijk om papieren broodclips te gebruiken bij broodzakken die automatisch dichtgemaakt worden. Na een periode van testen zijn de papieren clips er klaar voor: ze zijn stevig genoeg voor de machine en de verkoop- of houdbaarheidsdatum kan erop geprint worden. 

De bekende plastic broodclipjes kunnen niet gerecycled worden omdat ze te klein zijn voor de sorteermachines die voor plastic afval worden gebruikt, legt Henk van Harn, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn uit. Jaarlijks worden er 125 miljoen clipjes bij de supermarktketen gebruikt. “De overgang naar papier is een mooie invulling van onze missie 'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.”

Papieren clips bij Bakker van Maanen

Albert Heijn is niet de eerste die begint met papieren sluitclips. Bakkerij Van Maanen, die ruim zestig filialen in Nederland heeft, heeft sinds kort zowel kartonnen als plastic clipjes in de winkel, zodat klanten zelf kunnen kiezen. "We zien ook dat mensen het plastic clipje mee terug naar de winkel nemen, zodat het om een nieuw brood kan", zegt een woordvoerder van de bakkerij op Nu.nl.

Plastic vervangen in de zomer

Deze week liggen bij Albert Heijn de eerste broden met een papieren clip in de winkels. De komende maanden komen daar steeds meer producten bij. In de zomer moeten alle vierkante, plastic clips vervangen zijn door papier.

Bron: Albert Heijn en Nu.nl

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Koffiedik als grondstof voor plastic producten

Koffiedik als grondstof voor plastic producten

Provincie Flevoland ondersteunt start-up OVDesigns uit Lelystad met het opzetten van een lokale circulaire keten rondom koffiedik, het bezinksel dat overblijft na het zetten van koffie. OVDesigns maakt van de koffiedik en gerycled plastic, producten zoals dienbladen en wandpanelen. De ‘koffiedik plastics’ kunnen meerdere keren worden hergebruikt tot...

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten

270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten

Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.