Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding 2017
Albert Heijn heeft de Jaarprijs Goede Voeding 2017 gewonnen met de producten Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst. Zowel de publieksjury als de vakjury gaven deze producten de meeste stemmen. Albert Hein kreeg ook de aanmoedigingsprijs met AH 100% pindakaas. Het Jumbo Innovatie Lab kreeg de Boost Dutch Health-trofee.
Courgette-spaghetti
De Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst zijn een alternatief voor rijst of pasta, gemaakt van groente. Ze zijn bedoeld om te roerbakken of om op andere manieren in een maaltijd te gebruiken. De vakjury denkt dat Albert Hein het met deze smaakvolle producten makkelijker maakt om meer groente te eten. Ook bieden de producten extra keuze voor mensen die minder energie in de vorm van koolhydraten willen of mogen binnenkrijgen.
Aanmoedigingsprijs
Albert Hein won ook de aanmoedigingsprijs voor AH 100% pindakaas. Deze prijs is onderdeel van de Jaarprijs Goede Voeding 2017. De jury geeft deze prijs als stimulans voor producenten die dicht bij het oorspronkelijke product en/of de grondstof blijven. AH 100% pindakaas is gemaakt van louter gemalen pinda’s, zonder toevoegingen als suiker of zout.
Boost Dutch Health
De Boost Dutch Health-trofee gaat naar initiatieven die bijdragen aan een gezondere Nederlandse samenleving. Hiervoor waren zes inzendingen. De vakjury koos Jumbo Innovatie Lab als winnaar. Supermarkt Jumbo stimuleert huismerkproducenten om gezondere producten te maken. Volgens de vakjury kan dit een grote impact hebben op de gezonde keuze door de consument.
Bijzondere vermelding voor kaas
De Nederlandse kaassector kreeg van de jury een bijzondere vermelding tijdens het Food Future Event. Dit vanwege de inspanningen die deze sector deed om over de hele linie het zoutgehalte in producten naar beneden te brengen.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen
De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.
Jumbo voert statiegeld in op plastic sapflessen
Jumbo introduceert vrijwillig statiegeld op alle sap- en smoothiesflessen van het huismerk. Daarnaast worden ook de La Place sappen die verkrijgbaar zijn in Jumbo winkels en in de La Place restaurants voorzien van statiegeld. Dit najaar wil Jumbo de invoering van statiegeld op sapflessen volledig hebben gerealiseerd.
Vers van de pers | Circulaire sinaasappelschillen
Pers je een verse jus in de supermarkt en gooi je bij je volgende bezoek een feeststol in je winkelmandje, dan bestaat de kans dat de sinaasappelschillen van het sapje uiteindelijk in die stol zijn beland. Hoe dan? Sinds kort werkt orangeadeproducent Royal Steensma samen met sinaasappelschillenstart-up PeelPioneers. Dat scheelt jaarlijks 1 miljoen...