Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen

Alan Jope

‘Merken met een maatschappelijk doel groeien twee keer zo snel’, zegt CEO Alan Jope tegen het FD. Alle merken van Unilever moeten zo’n doel krijgen. Daarmee moet het bedrijf sneller gaan groeien.

Unilever staat voor een flinke uitdaging. Jope’s voorganger Paul Polman beloofde de aandeelhouders sneller te groeien en de winstmarge te verhogen, maar de omzetgroei stagneert en komt al enkele jaren nauwelijks boven de marktgroei uit. Om die snelle groei voor elkaar te krijgen wil Jope een nadruk leggen op maatschappelijke verantwoordelijkheid, en daarnaast het aantal merken fors uitbreiden.

MVO voor het geld

‘Merken moeten bijdragen aan een betere maatschappij of een schoner milieu. Dat betaalt zich uit’, zegt Jope tegen het Financieele Dagblad. Inderdaad, merken met een wereldverbeterend karakter doen het goed. Ook binnen het Unilever-assortiment, zo ziet Jope bijvoorbeeld aan de merken binnen het Sustainable Living Plan van Unilever. Wil je voorop lopen met een merk, dan kun je haast niet anders dan streven naar zo’n imago. In dit opzicht heeft Unilever al een aardige reputatie opgebouwd, al is de vraag hoe succesvol het zal zijn om merken “voor de omzetgroei” een maatschappelijk doel te geven.

Meer merken

Jope pleit voor meer merken in het portfolio van Unilever. Opmerkelijk, want twee decennia geleden is een flink aantal merken juist overboord gegooid. Om kosten te besparen ging het bedrijf van 1600 naar 400 merken, met enorme saneringen tot gevolg. Volgens Jope zal de fragmentatie van de consumentenmarkt echter doorzetten, waardoor meer gehaald kan worden uit producten voor specifieke doelgroepen. Veel kleine merken dus, in plaats van een paar grote. In de afgelopen drie jaar deed Unilever meer dan dertig overnames. Dat waren vooral kleine merken met een duurzaam imago, zoals De Vegetarische Slager.

Meer over
Lees ook
Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Upfield wil onderzoekscentrum bouwen op Wageningen campus

Upfield wil onderzoekscentrum bouwen op Wageningen campus

Voedingsmiddelenconcern Upfield heeft plannen aangekondigd voor een eigen onderzoekscentrum op de campus van de Wageningen Universiteit. Het bedrijf geeft aan 50 miljoen euro te steken in de bouw van het Upfield Food Science Center. Ook wil Upfield een nieuw hoofdkantoor betrekken in Amsterdam. Upfield ontstond in 2018 door de verkoop van de margarinetak...

Unilever wordt volledig Brits

Unilever wordt volledig Brits

Het hoge woord is eruit: Unilever heeft vandaag aangekondigd dat het bedrijf zijn duale structuur opgeeft en een volledig Brits bedrijf wordt. Het kantoor in Londen wordt het hoofdkantoor van Unilever, al zal het kantoor in Rotterdam niet sluiten. Dat wordt het hoofdkantoor van de divisie Foods & Refreshments. Unilever bestaat op dit moment uit...