Arla stapt over op klimaatneutraal zuivelpak

EVMI_Arla duurzame verpakking

Arla stapt over naar een nieuw duurzaam zuivelpak. De nieuwe verpakking levert een CO2-reductie op van 34 procent per verpakking. Arla verkoopt jaarlijks bijna 30 miljoen pakken. Dit betekent een totale besparing van 272 ton. De resterende uitstoot van 539 ton compenseert Arla door nieuwe bomen te planten.

Elopak ontwikkelde de nieuwe verpakking voor biologische melk, karnemelk en yoghurt. Het nieuwe pak bestaat uit 100 procent ongebleekt bruin karton. De gladde afwerking van de reguliere verpakkingen ontbreekt. Voor de dop en de coating wordt alleen hernieuwbare kunststof, gemaakt van organisch materiaal, gebruikt.

De zuivelproducent produceert de verpakkingen klimaatneutraal. Hiervoor is Arla een samenwerking met Trees for All aangegaan. De organisatie plant nieuwe bomen die CO2 nodig hebben om te groeien. Zo compenseert Arla de resterende uitstoot van 539 ton.

De overstap naar de nieuwe verpakking past binnen de doelen die Arla Foods heeft vastgelegd in de strategie Good Growth 2020.  Het doel is om de CO2-emissies te verminderen.Zo moet in 2020 de helft van de gebruikte energie afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen zoals biomassa, wind en water.

Lees ook het artikel 'Arla Foods zet in op productie en technologie' in EVMI 2-2018.

Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Diviande winnaar Innovatie Publieksprijs Regio FoodValley

Diviande winnaar Innovatie Publieksprijs Regio FoodValley

Diviande won woensdag 29 september de Publieksprijs van Regio FoodValley voor de ‘hybride’ roerbakreepjes. Voor deze reepjes gebruikt de vleesproducent het restvlees van duurzame Kipster hanen en leghennen.

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.