Arla stapt over op klimaatneutraal zuivelpak

EVMI_Arla duurzame verpakking

Arla stapt over naar een nieuw duurzaam zuivelpak. De nieuwe verpakking levert een CO2-reductie op van 34 procent per verpakking. Arla verkoopt jaarlijks bijna 30 miljoen pakken. Dit betekent een totale besparing van 272 ton. De resterende uitstoot van 539 ton compenseert Arla door nieuwe bomen te planten.

Elopak ontwikkelde de nieuwe verpakking voor biologische melk, karnemelk en yoghurt. Het nieuwe pak bestaat uit 100 procent ongebleekt bruin karton. De gladde afwerking van de reguliere verpakkingen ontbreekt. Voor de dop en de coating wordt alleen hernieuwbare kunststof, gemaakt van organisch materiaal, gebruikt.

De zuivelproducent produceert de verpakkingen klimaatneutraal. Hiervoor is Arla een samenwerking met Trees for All aangegaan. De organisatie plant nieuwe bomen die CO2 nodig hebben om te groeien. Zo compenseert Arla de resterende uitstoot van 539 ton.

De overstap naar de nieuwe verpakking past binnen de doelen die Arla Foods heeft vastgelegd in de strategie Good Growth 2020.  Het doel is om de CO2-emissies te verminderen.Zo moet in 2020 de helft van de gebruikte energie afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen zoals biomassa, wind en water.

Lees ook het artikel 'Arla Foods zet in op productie en technologie' in EVMI 2-2018.

Lees ook
Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Gister presenteerde de Dierenbescherming het Beter Leven Keurmerk voor zuivel. Het doel van dit nieuwe keurmerk is een meer duurzame en koevriendelijke melkveehouderij. Door een samenwerking tussen de Dierenbescherming, Natuur en Milieu en Vogelbescherming Nederland is het Beter Leven Keurmerk uitgebreid. Vanaf nu mogen ook zuivelproducten een Beter...

Colruyt kiest voor herbruikbare zakjes voor groente en fruit

Colruyt kiest voor herbruikbare zakjes voor groente en fruit

Retailer Colruyt Group gaat zijn plastic zakjes voor groente en fruit voor eenmalig gebruik vervangen voor herbruikbare zakjes. Deze duurzame zakjes moeten door de klant worden aangekocht en kunnen tot wel 100 keer worden hergebruikt. De nieuwe doorzichtige AGF zakjes zijn gemaakt van 100% polyester en wegen slechts 37 gram per stuk. Bij het afrekenen...

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Vanaf deze maand verkoopt de Franse supermarktketen Carrefour blockchainmelk. Via een QR-code op het pak kan de consument informatie vinden over de oorsprong en verwerking van het product. De informatie die consumenten met hun smartphone kunnen oproepen is bijzonder gedetailleerd. Met naam en toenaam worden de boeren, verwerkers en distributeurs genoemd...