Arla stapt over op klimaatneutraal zuivelpak

EVMI_Arla duurzame verpakking

Arla stapt over naar een nieuw duurzaam zuivelpak. De nieuwe verpakking levert een CO2-reductie op van 34 procent per verpakking. Arla verkoopt jaarlijks bijna 30 miljoen pakken. Dit betekent een totale besparing van 272 ton. De resterende uitstoot van 539 ton compenseert Arla door nieuwe bomen te planten.

Elopak ontwikkelde de nieuwe verpakking voor biologische melk, karnemelk en yoghurt. Het nieuwe pak bestaat uit 100 procent ongebleekt bruin karton. De gladde afwerking van de reguliere verpakkingen ontbreekt. Voor de dop en de coating wordt alleen hernieuwbare kunststof, gemaakt van organisch materiaal, gebruikt.

De zuivelproducent produceert de verpakkingen klimaatneutraal. Hiervoor is Arla een samenwerking met Trees for All aangegaan. De organisatie plant nieuwe bomen die CO2 nodig hebben om te groeien. Zo compenseert Arla de resterende uitstoot van 539 ton.

De overstap naar de nieuwe verpakking past binnen de doelen die Arla Foods heeft vastgelegd in de strategie Good Growth 2020.  Het doel is om de CO2-emissies te verminderen.Zo moet in 2020 de helft van de gebruikte energie afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen zoals biomassa, wind en water.

Lees ook het artikel 'Arla Foods zet in op productie en technologie' in EVMI 2-2018.

Lees ook
Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Packaging Innovations gelijktijdig met Empack 2023

Packaging Innovations gelijktijdig met Empack 2023

Packaging Innovations vindt in 2023 gelijktijdig plaats met Empack. Op 5 en 6 april vinden beide verpakkingsbeurzen plaats in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch.

Broers zetten zout water om naar drinkwater

Broers zetten zout water om naar drinkwater

Broers Tammo en Jort Wildschut lanceren het merk Sea Water. Hiervoor zetten ze lokaal zeewater om naar drinkwater. Hiermee willen ze bewustzijn creëren voor de wereldwijde waterschaarste en consumenten stimuleren om lokaal water te drinken.