Arla stapt over op klimaatneutraal zuivelpak

EVMI_Arla duurzame verpakking

Arla stapt over naar een nieuw duurzaam zuivelpak. De nieuwe verpakking levert een CO2-reductie op van 34 procent per verpakking. Arla verkoopt jaarlijks bijna 30 miljoen pakken. Dit betekent een totale besparing van 272 ton. De resterende uitstoot van 539 ton compenseert Arla door nieuwe bomen te planten.

Elopak ontwikkelde de nieuwe verpakking voor biologische melk, karnemelk en yoghurt. Het nieuwe pak bestaat uit 100 procent ongebleekt bruin karton. De gladde afwerking van de reguliere verpakkingen ontbreekt. Voor de dop en de coating wordt alleen hernieuwbare kunststof, gemaakt van organisch materiaal, gebruikt.

De zuivelproducent produceert de verpakkingen klimaatneutraal. Hiervoor is Arla een samenwerking met Trees for All aangegaan. De organisatie plant nieuwe bomen die CO2 nodig hebben om te groeien. Zo compenseert Arla de resterende uitstoot van 539 ton.

De overstap naar de nieuwe verpakking past binnen de doelen die Arla Foods heeft vastgelegd in de strategie Good Growth 2020.  Het doel is om de CO2-emissies te verminderen.Zo moet in 2020 de helft van de gebruikte energie afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen zoals biomassa, wind en water.

Lees ook het artikel 'Arla Foods zet in op productie en technologie' in EVMI 2-2018.

Lees ook
Lamb Weston/Meijer komt met eigen duurzaamheidsagenda

Lamb Weston/Meijer komt met eigen duurzaamheidsagenda

Lamb Weston/Meijer heeft een haar duurzaamheidsverslag 2019-2020 gepubliceerd, met daarin de Duurzaamheidsagenda 2030. Daarin staat onder meer dat de leverancier van diepgevroren aardappelproducten in 2030 de CO2-uitstoot met 42 % gereduceerd wil hebben.

Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Plantaardige zuivel, en dan vooral die met haver, steeds populairder

Zuivel op basis van plantaardige ingrediënten wint aan populariteit, met haver als grootste groeier in Nederland. Dat blijkt uit een insight van ABN Amro.