Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

melk-arla-zuivel

Arla Foods presenteerde zijn meest ambitieuze doelen tot nu toe: reductie van broeikasgassen met 30% in de komende tien jaar, en klimaat neutrale zuivel in 2050.

Arla wil zijn leidende positie als internationale landbouwcoöperatie benutten om de overstap naar duurzame zuivel versnellen. ‘We werken al jaren aan duurzame landbouw, maar we moeten verder en sneller gaan’, aldus Jan Toft Nørgaard, melkveehouder en voorzitter van Arla Foods. ‘Klimaatverandering treft namelijk iedereen, maar vooral de boeren.’

De nieuwe strategieën hebben invloed op de hele keten, van koe tot koelkast, en richt zich op de gebieden klimaat, lucht, water en natuur. Arla wil met deze strategieën het voortouw nemen op het gebied van klimaat, dierenwelzijn en bedrijfsbeheer. Daarbij hoopt het bedrijf dat mensen hun vertrouwen in zuivel behouden. ‘We geloven dat een groeiend aantal consumenten bereid is om iets meer te betalen voor melk van duurzame melkveehouders’, legt CEO Peder Tuborgh uit.

Registreren en reduceren

Het grootste deel van de CO2-uitstoot in de zuivel industrie is afkomstig van de melkveehouderijen. Vanzelfsprekend kan de methaanuitstoot van een koe niet volledig worden voorkomen, maar door geoptimaliseerde voersamenstelling kan deze wel worden verminderd. Door bij te houden waar de uitstoot vandaan komt, en hoe deze gereduceerd kan worden, kunnen melkveehouderijen hun klimaatimpact verminderen. Documentatie database Arlagården®Plus helpt de melkveehouders van Arla om hun bedrijf te verbeteren. In dit systeem kunnen boeren ieder kwartaal gegevens invullen over hun kudde, melksysteem, voer, weidegang, landgebruik en dierenwelzijn. Op dit moment wordt informatie rondom 96% van alle melk gedocumenteerd en dat maakt het de grootste zuivel database in Europa.

In de toekomst wil Arla nieuwe parameters opnemen in het systeem. Deze zullen aangeven wat de impact van de boerderij is op het klimaat en de omgeving. ‘Deze tool is motiverend, omdat het aangeeft op welke plekken op de boerderij de melkveehouder zijn CO2-uitstoot kan reduceren’, aldus Nørgaard, die het system op zijn eigen boerderij heeft. Deze reducties zorgen vaak ook voor een efficiëntere productieketen, en dus kostenbesparing voor de melkveehouder.

Sinds 2005 is de CO2-uitstoot van de productieactiviteiten gedaald met 22%, terwijl het melkvolume met 40% is gegroeid.

Lees ook
Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

Samenwerking Fairtrade en Chocolatemakers

Samenwerking Fairtrade en Chocolatemakers

Chocolatemakers en Fairtrade Nederland gaan samenwerken. Beide organisaties zetten zich al jaren in voor een betere betaling voor cacao-boeren. Vanaf nu trekken ze hier samen nog actiever in op. Vanaf 28 april zijn de eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen verkrijgbaar.