Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

wafels-pixabay

De Belgische levensmiddelensector vertegenwoordigd door de Fevia, de brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten, maakt zich zorgen. Voor het eerst in tien jaar blijken de omzet en investeringen van voedselfabrikanten terug te lopen. Volgens Fevia is er een duidelijke schuldige aan te wijzen: Belgische consumenten 'gaan vreemd'. Ze stappen de grens over en halen hun wijn goedkoper uit Frankrijk en hun boodschappen goedkoper uit Nederland. 

De verkopen van de Belgische fabrikanten daalden met 0,8% naar €51,8 miljard, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. De investeringen in innovatie en fabrieksuitbreidingen daalden fors, met 6,7% naar €1,7 miljard. Het aantal banen groeit nog wel, maar duidelijk is dat de voedingssector hapert.

Volgens Fevia gaven de Belgen in 2018 minder uit aan voedingsaankopen in eigen land (min 5,3%) en meer in de omringende landen (plus 4,6%). Door verschillende heffingen is voeding in België 10 tot 15% duurder dan over de grens, bleek onlangs uit Eurostatcijfers.

Retailexpert Gino van Ossel vindt de klaagzang van Fevia kort door de bocht, schrijft De Standaard. Grensaankopen zijn volgens hem niet de enige factor. "De verkoop van de voedingsbedrijven in eigen land hangt immers zeer sterk af van de mate waarin ze hun producten kunnen slijten aan de supermarktgroepen." Met de komst van buitenlandse supermarktgroepen, zoals Albert Heijn en Jumbo, komen er ook meer buitenlandse producten de markt op die levensmiddelen van Belgische makelij beconcurreren.

Bron: Foodlog, 18/07/2019 

Lees ook
Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder...

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.