Belgische Test-Aankoop publiceert lijst met bedrieglijke producten

supermarkt-pixabay

De Belgische consumentenbond Test-Aankoop heeft sinds deze week een zogenaamde ‘Pinokkio-lijst’ gepubliceerd op zijn website. Deze lijst, tot op zekere hoogte vergelijkbaar met de verkiezing van het Gouden Windei van foodwatch, geeft aan welke producten de consument bedriegen.

Op dit moment staan er 22 producten op de Wall of Shame die er volgens Test-Aankoop niet voor terugdeinzen om de consument voor de gek te houden. Een tiental van deze producten zijn voedingsmiddelen. Zo zouden de Choco As-koekjes van LU vitamines en calcium bevatten, en bevat de ‘hazelnootpasta’ van Carrefour slechts 2% hazelnoot.

Voor ieder bedrieglijk product heeft Test-Aankoop op een rijtje gezet welke valse claims of misleidende informatie er op de verpakking staat, wat ze eisen en welke stappen ze (gaan) ondernemen om de producten te laten aanpassen. “Sommige fabrikanten kregen reeds een brief van ons in de bus waarin we verzoeken om consumenten niet langer om de tuin te leiden. Afhankelijk van hoe ze reageren, zullen we een klacht neerleggen bij de bevoegde overheidsinstanties,” schrijft Test-Aankoop op zijn website.

Op dit moment zijn er 3 overwinningen behaald waarbij de producent de verpakking heeft aangepast.

Lees ook
BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

Tien consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben onderzocht hoeveel acrylamide er in ons eten zit. Te veel, concluderen ze. De overkoepelende consumentenorganisatie BEUC adviseert bindende maxima en meer duidelijkheid naar consumenten. In de herfst van 2018 hebben tien consumentenorganisaties, verspreid over Europa, producten...

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Vanaf 1 juli 2020 zijn alle Dora’s, SpongeBobs en Bliksem McQueens verdwenen van verpakkingen voor voedingsmiddelen voor kinderen. Dat staat in de nieuwe Nederlandse Reclame Code, die sinds 1 februari 2019 is gewijzigd. Ondanks dat de Consumentenbond inspraak heeft gehad, vinden ze de regels op het gebied van kindermarketing nog niet streng genoeg. Kinderidolen...

BEUC: voedingsprofielen na 10 jaar nog steeds niet ingevoerd

BEUC: voedingsprofielen na 10 jaar nog steeds niet ingevoerd

Afgelopen zaterdag was het 10 jaar geleden dat de Europese Commissie voedingsprofielen zou publiceren om misleidende gezondheidsclaims op voedingsmiddelen aan te pakken. Vandaag de dag wachten we nog steeds op de invoering van dit systeem. Europese consumentenorganisatie BEUC laat van zich horen. In 2006 heeft de EU een wet ondertekend die de invoering...