Belgische Test-Aankoop publiceert lijst met bedrieglijke producten

supermarkt-pixabay

De Belgische consumentenbond Test-Aankoop heeft sinds deze week een zogenaamde ‘Pinokkio-lijst’ gepubliceerd op zijn website. Deze lijst, tot op zekere hoogte vergelijkbaar met de verkiezing van het Gouden Windei van foodwatch, geeft aan welke producten de consument bedriegen.

Op dit moment staan er 22 producten op de Wall of Shame die er volgens Test-Aankoop niet voor terugdeinzen om de consument voor de gek te houden. Een tiental van deze producten zijn voedingsmiddelen. Zo zouden de Choco As-koekjes van LU vitamines en calcium bevatten, en bevat de ‘hazelnootpasta’ van Carrefour slechts 2% hazelnoot.

Voor ieder bedrieglijk product heeft Test-Aankoop op een rijtje gezet welke valse claims of misleidende informatie er op de verpakking staat, wat ze eisen en welke stappen ze (gaan) ondernemen om de producten te laten aanpassen. “Sommige fabrikanten kregen reeds een brief van ons in de bus waarin we verzoeken om consumenten niet langer om de tuin te leiden. Afhankelijk van hoe ze reageren, zullen we een klacht neerleggen bij de bevoegde overheidsinstanties,” schrijft Test-Aankoop op zijn website.

Op dit moment zijn er 3 overwinningen behaald waarbij de producent de verpakking heeft aangepast.

Lees ook
Reclamecode voor Voedingsmiddelen kan aangescherpt worden

Reclamecode voor Voedingsmiddelen kan aangescherpt worden

De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) loopt ver achter op het kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dat schrijft de Consumentenbond. Slecht nieuws? Nee, overwegend goed nieuws. Heel wat bedrijven lopen voor op de RVV;...

NVWA: "Veel niet-toegestane claims op producten voor afvaldieet"

NVWA: "Veel niet-toegestane claims op producten voor afvaldieet"

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) constateerde in de loop van 2017 dat de etiketten en websites van voedingsmiddelen die verkocht worden als onderdeel van een afvaldieet in veel gevallen niet-toegestane voedings- en gezondheidsclaims gebruikten. De NVWA inspecteerde voor het onderzoek producten van 36 verschillende bedrijven. Van slechts...

‘Burgers willen een rood stoplicht op ongezond voedsel’

‘Burgers willen een rood stoplicht op ongezond voedsel’

In 2016 verdween het voedselkeuzelogo het Vinkje, onder druk van onder meer de Consumentenbond. Maar hoe kun je de consument dan helpen een verantwoorde keus te maken uit het overweldigende voedselaanbod? Door een nieuw voedselkeuzelogo te introduceren. In stoplichtkleuren, volgens de Consumentenbond. Door Cécile Janssen - Foodlog Levensmiddelenproducenten...