Bestedingen duurzaam opnieuw omhoog

Consumenten hebben vorig jaar voor het zesde jaar op rij meer aan duurzame producten besteed. In 2015 werd 12 procent meer duurzaam verkocht. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2015 van Wageningen Economic Research (voorheen het LEI).

Grootste relatieve stijgers waren de productgroepen Brood, granen, koek en gebak (+46 procent) en drank (+31 procent). Absoluut gezien was de grootste stijger de productgroep Vlees en vleeswaren.

De groepen met het hoogste marktaandeel zijn duurzame eieren (45 procent van het totaalaanbod aan eieren) en vis (+41 procent).

Afzetkanalen

Supermarkten, horeca, catering, zorginstellingen, onderweg, recreatie en speciaalzaken voor duurzame voeding zijn de belangrijke afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. Daarnaast verkopen boerenmarkten, internetverkopen, boerderijwinkels de producten.

De bestedingen aan duurzaam voedsel in supermarkten zijn tussen 2014 en 2015 met 16 procent gestegen naar bijna 1,8 miljard euro. Buitenhuis werd aan duurzaam voedsel voor 885 miljoen euro besteed (+10 procent). In speciaalzaken voor duurzame voeding bleven deze bestedingen vrijwel gelijk op 338 miljoen euro.

Vlees en vleeswaren

In 2015 zijn supermarkten verder gaan inzetten op een breder duurzaam productassortiment, meldt de Monitor. De 16 procent omzetgroei bij supermarkten werd absoluut vooral gerealiseerd in de productgroep Vlees en vleeswaren (+64 miljoen euro). Hier zit ook de grootste omzet binnen duurzaam voedsel. Er is significant meer vlees met keurmerken Beter Leven (+21 procent) en Biologisch (+29 procent) verkocht.

Brood, koek, gebak

De grootste procentuele stijger is Brood, granen, koek en gebak (+46 procent) door een stijging van omzetten aan biologische (+64 procent) en UTZ Certified (+23 procent) producten in deze groep.

Lees ook:

Meer over
Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Alternatief stikstofplan: Meer geld voor boeren met duurzame producten

Alternatief stikstofplan: Meer geld voor boeren met duurzame producten

Een groep experts overhandigde het kabinet 18 augustus een eigen stikstofplan met de titel Toekomst zoekt Boer. De stikstofuitstoot moet in dit plan nog steeds met de helft verminderen, maar de overheid moet de duurzame boeren helpen. Deze krijgen nu te weinig voor hun producten.