Beurswaarde Beyond Meat onderuit door aankondiging McPlant

Beyond Meat burger_pixabay

Foto: Pixabay

McDonald's brengt met ingang van volgend jaar een eigen lijn vleesvervangers onder de naam McPlant. Het eerste vleesvrije product wordt een McPlant-burger, daarna volgen ook plantaardige kipstukjes en ontbijtbroodjes.

"McPlant komt er exclusief voor en door McDonald's," zei topman Ian Borden maandag in gesprek met investeerders. De McPlant-burger "heeft onze iconische smaak in een 'zet-er-je-tanden-in (en-veeg-je-kin-af)-achtig broodje", klonk het. Maar meer ophef dan de smaak of naam wekte de suggestie dat McDonald's zelfstandig achter de schermen de eigen vleesvervangerlijn zou hebben ontwikkeld.

Vleesvervangers maken is geen sinecure, schrijft het Financieele Dagblad. "overal ter wereld studeren bedrijven op het nabootsen van de smaak, geur en textuur van nepvlees." Vleesvervangerproducenten als Impossible Foods en Beyond Meat zijn de laatste jaren publiekslievelingen op de beurs en fastfoodketens staan in de rij om met ze samen te werken. Ook McDonald's deed, weliswaar schoorvoetend, wat pilots met vegetarische en vegan burgers.

Dat McDonald's zelf aan de slag zou zijn gegaan, sloeg dan ook in als een bom. De beurskoers van marktleider in analoog vlees Beyond Meat kelderde met meer dan 9%. De handel in het aandeel werd even stilgelegd. Een paar uur later liet Beyond Meat aan CNBC weten wél betrokken te zijn geweest bij de McPlant-burger. Hoe precies, bleef onduidelijk. De koers krabbelde weer wat op.

Foodlog

Lees ook
DP&S behaalt als eerste bedrijf wereldwijd de Plant-Based Global Standard

DP&S behaalt als eerste bedrijf wereldwijd de Plant-Based Global Standard

Ingrediëntenverhandelaar Dutch Protein & Services (DP&S) voldoet als eerste bedrijf wereldwijd aan de Plant-Based Global Standard. Dit betekent dat ingrediënten vrij zijn producten van dierlijke oorsprong en niet in contact zijn geweest met dierlijke producten.

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Vleeslobby start campagne tegen ‘culturele kaping’ vleesnamen

Europese vee- en vleesorganisaties starten een campagne tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten. De Europese vakbond van de vleesindustrie Clitravi, boerderijdierfokkers Effab, pluimveesector Avec, boerenbelangenbehartigers Copa-Cogeca, slagers IBC en veehandelaren UECBV slaan de handen ineen om te voorkomen dat het Europese Parlement...

Abbot Kinney's gaat 'yog' verkopen

Abbot Kinney's gaat 'yog' verkopen

Abbot Kinney's, producent van veganistische yoghurtalternatieven, heeft zijn producten omgedoopt tot 'yog'. Hiermee reageert het bedrijf op een brief van Nederlandse en Belgische zuivelorganisaties. Yog is volgens het bedrijf yoghurt zonder 'hurt' (pijn in het Engels).