Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

biologisch_Pxhere

Foto: Pxhere

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI die vanochtend door branchevereniging Bionext bekend werden gemaakt. De totale omzet op biologische producten in de supermarkt is met 4,9 procent gestegen. Dat lijkt heel wat, maar komt vanwege het lage marktaandeel van biologisch neer op een harde groei van het marktaandeel van 3,19% tot 3,21%.

Directeur Michaël Wilde van Bionext zegt in het Algemeen Dagblad dat vraag en aanbod gestimuleerd worden, zodat boeren niet met overschotten blijven zitten. "Er moeten drastische maatregelen komen om die marktbeweging op gang te brengen.” Wilde noemt dat vanzelfsprekend. Dit is ook nodig om ervoor te zorgen dat in de Nederlandse markten het aanbod gelijk kan blijven aan de vraag van consumenten. In gesprek met Pig Business verklaarde Wilde onlangs dat de ambitie om 25% van de Europese productie biologisch te laten worden, onhaalbaar is in de bestaande marktstructuur.

De reden die consumenten opgeven om van de koop van biologische producten af te zien, is de prijs. Maar liefst 68% geeft aan biologische producten te duur te vinden en daarom niet vaker dergelijke producten aan te schaffen.

Foodlog

Lees ook
Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs

Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs

Een verdienmodel dat biodiversiteit stimuleert: daarmee heeft het jonge bedrijf Ptthee gisteren, 13 november, de jaarlijkse ASN Bank Wereldprijs gewonnen. Het bedrijf, wat zich specialiseert in het maken van biologische kruidenthee van Nederlandse bodem, won een bedrag van €30.000 euro in de wedstrijd voor duurzame start-ups.

Future Food Group van start

Future Food Group van start

In Oss is begin oktober de Future Food Group van start gegaan. De organisatie is gericht op innovatie en productie van duurzame en eco-vriendelijke vleesproducten en vleesalternatieven. Future Food Group staat onder leiding van Anton Bal.