BioNederland bestaat 25 jaar

biologisch_Pxhere

BioNederland, een vereniging van biologische producenten en handel, bestaat 25 jaar.  De vereniging heeft bijna 100 leden, die een omzet in biologische producten van meer dan 2 miljard euro vertegenwoordigen. 

Nederland speelt een vooraanstaande rol in Europa en daarbuiten wanneer het gaat om de verwerking en handel (im- en export) van biologische producten. De biologische markt groeit jaarlijks en de vereniging verwacht dat deze in toenemende mate een belangrijk onderdeel wordt van de Nederlandse economie. BioNederland informeert en adviseert haar leden over deze groeiende markt zodat de biologische sector de komende decennia nog meer tot bloei komt.

Voorzitter Jan Groen: “Als je vandaag doet wat je gister deed, krijg je morgen wat je vandaag kreeg. Dat doen we dus niet bij BioNederland. BioNederland gelooft dat biologisch in 2030 de norm is! Middels de kernwaarden “Verbinden, Verdiepen en Verwaarden” zet BioNederland zich vol energie en passie in voor haar leden en de bredere biologische sector. Samenwerken in de meest brede zin van het woord, brengt ons uiteindelijk bij #biologischhetnieuwenormaal De biologische kernwaarden “Gezondheid, Ecologie, Eerlijkheid en Zorg” zijn de basis voor de activiteiten die BioNederland alsmede de themawerkgroepen ontplooien. Samen maken we het verschil. Ik ben enorm trots om voorzitter te mogen zijn van “onze” actieve, energieke, vernieuwende vereniging."

Samen sterk

Door het verbinden, ondersteunen, inspireren en stimuleren van de biologische verwerkers en de handel en door samen te werken met ketenpartners en stakeholders draagt BioNederland bij aan een duurzame, transparante en eerlijke voedselketen voor een gezonde toekomst voor mens, dier, plant en planeet. BioNederland organiseert bedrijfsoverstijgende zaken die voor leden individueel te veel tijd of geld kosten of waarvoor de kennis en kunde niet altijd in huis is. De vereniging behartigt de belangen op sectoraal niveau op de thema’s marketing, communicatie, educatie, onderzoek, relatiebeheer, ketenmanagement, kwaliteitsmanagement en wetgeving.

Jubileumactiviteiten

Vanwege de coronacrisis is het jubileumfeest verplaatst naar volgend jaar, maar de nieuwe website is wel gelanceerd. Naast alle informatie over BioNederland en het lidmaatschap, komen er ook diverse leden aan het woord.

Lees ook
Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.