Bionext wil afschaffing BTW op biologische producten

landbouw-biologisch-unsplash

Beeld: Pixabay

Bionext geeft begin september een tienpuntenplan aan minister Carola Schouten, zo meldt nieuweoogst. De maatregelen in dit plan moeten het aanbod en de vraag van biologisch voedsel stimuleren. Zo kan Nederland zich houden aan de Europese boer-tot-bordstrategie.

Maatregelen

Bionext stelt onder andere voor om de BTW op biologische producten op te heffen of ‘True Cost Accounting’ in te voeren. Ook moeten barrières worden weggenomen die boeren in transitie ervaren. Zo kan het kabinet volgens Bionext een afzetmarkt voor producten van bedrijven in omschakeling creëren. Bionext acht de maatregelen nodig om het biologische areaal in Nederland te doen groeien. Onderdeel van de Europese boer-tot-bord strategie is de groei van het biologische areaal tot 25%. Op dit moment is dat in Nederland 4%. Volgens Bionext moet Nederland gericht beleid opstellen om dit doel te behalen.

Brond: nieuweoogst

Thema's
Meer over
Lees ook
Bionext presenteert tienpuntenplan en trendrapport aan minister Schouten

Bionext presenteert tienpuntenplan en trendrapport aan minister Schouten

Bionext, de ketenorganisatie voor de biologische landbouw, overhandigt het trendrapport over 2019 aan minister Schouten. Daarnaast presenteert de organisatie tien voorstellen die de biologische landbouw in Nederland moet helpen groeien.

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

95 procent van huishoudens koopt biologisch

95 procent van huishoudens koopt biologisch

In 2019 kocht 95,1 procent van de huishoudens biologische producten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Gfk in opdracht van Bionext. De meerderheid (89 procent) koopt deze producten gewoon in de supermarkt.