Brits onderzoek naar Eco-score label op vleesproducten

24 augustus 2023 Redactie Vleesmagazine

Eco-score labels informeren consumenten over de impact van vleesproducten op het milieu. Maar beïnvloedt dit ook de keuze van de consument? Wetenschappers van de universiteit van Manchester deden onderzoek naar de houding van consumenten ten aanzien van Eco-score labels.

255 mensen deden mee aan het onderzoek, waarvoor ze een online vragenlijst invulden. Hierin stonden vragen over vleesconsumptie, etiketinformatie en gebruiksintenties. Aan de hand van negen semi-gestructureerde interviews onderzochten de wetenschappers via thematische analyse de drijfveren en barrières voor het beoogde gebruik.

Eco-score
Consumenten kunnen met een Eco-score label zien hoe milieuvriendelijk een product is. Evenals het voedingslabel Nutri-Score, is het label voorzien van vijf categorieën. Van de groene A, de beste keuze tot de rode E, de keuze die consumenten moeten vermijden.

Uitkomsten onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat de deelnemers aan het onderzoek een Eco-score label op vleesproducten waarderen, maar het betekent niet dat ze ook automatisch voor een milieuvriendelijker product kiezen. Gewoontegedrag en de prijs houden dit tegen. Veel ondervraagden geven ook aan dat ze meer informatie willen bij een Eco-score label.

Kiezen voor lokaal

Veel deelnemers vergelijken het Eco-score label met andere labels, zoals de etiketten voor de voedingswaarde. Een opvallende uitkomst was dat veel deelnemers kiezen voor lokaal vlees en dit associëren met voordelen voor het milieu.

Conclusie

De wetenschappers concluderen dat een Eco-score label potentie heeft om de consument te helpen bij het maken van een bewuste keuze en ook bijdraagt aan meer transparantie. Maar gewoonte, prijs en onbekendheid met een dergelijk label vormen barrières. Als beleidsmakers hier rekening mee houden, kunnen Eco-score labels een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van een positieve milieuhouding en duurzame keuze van consumenten.

Bron: Food Quality and Preference

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?