BuurtBuik start samenwerking met HelloFresh

BuurtBuik

BuurtBuik, een lokaal initiatief tegen voedselverspilling, start met het structureel hergebruiken van een deel van de overgebleven ingrediënten van maaltijdboxleverancier HelloFresh. BuurtBuik bereidt met de ongebruikte producten maaltijden voor Amsterdamse buurtbewoners die dit goed kunnen gebruiken.

Zuidoost United

De overslaglocatie van HelloFresh in Diemen doneert wekelijks via BuurtBuik Zuidoost verse producten met een beperkte houdbaarheid die overblijven doordat klanten bijvoorbeeld onverhoopt de box annuleren. Dit komt terecht bij voetbalvereniging Zuidoost United, waarmee vrijwilligers iedere woensdagmiddag koken voor 30-40 kinderen die hier trainen.

Gezonde maaltijd voor kinderen

Voor de houdbare producten die overblijven heeft HelloFresh sinds 2014 een lange termijn samenwerking met Stichting Voedselbanken Nederland. Maar de verse, beperkt houdbare ingrediënten moesten wegens voedselveiligheidsvoorschriften tot nu toe vaak vernietigd worden. Maartje Frederiks, CEO van HelloFresh Benelux: “Met BuurtBuik hebben we hier een mooie oplossing voor gevonden. Niet alleen beperken we hiermee voedselverspilling tot een minimum, we bereiken meteen ook een goed doel: kinderen voorzien van een gezonde en lekkere maaltijd, in een buurt waarin dat wellicht niet altijd vanzelfsprekend is.”

BuurtBuik

De motivatie om aan te schuiven van de mensen waarvoor BuurtBuik zich inzet verschilt. Bijvoorbeeld eenzaamheid of honger. Maar BuurtBuik deelt ook bereide maaltijden uit aan opvangcentra of school- of buurtkinderen. “Uiteindelijk is het onze ambitie om op te schalen en in heel Nederland overvloedig eten een nieuwe sociale bestemming te geven. Hierbij concentreren we ons op beperkt houdbaar voedsel. We zijn dus heel blij met de bijdrage van HelloFresh en hopen natuurlijk dat er meer bedrijven volgen”, aldus Roel Raterink, oprichter van BuurtBuik.

Lees ook:

     
Lees ook
Minder verspilling dankzij liefhebbers van kapjes of kontjes

Minder verspilling dankzij liefhebbers van kapjes of kontjes

Consumenten die de kapjes en kontjes van het brood eten gooien tot drie keer minder brood weg. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum naar broodverspilling. Volgens het Voedingscentrum gooien deze consumenten ook minder ander voedsel weg. Het zijn vooral ouderen die de kapjes en kontjes eten. “We zien in het onderzoek dat de meeste...

Rainbow Kleinpak krijgt eerste voucher tegen voedselverspilling

Rainbow Kleinpak krijgt eerste voucher tegen voedselverspilling

In maart 2021 startte Stichting Samen Tegen Voedselverspilling met een voucherregeling om innovaties tegen voedselverspilling te stimuleren. 8 juni reikte de stichting het eerste voucher uit aan Paprikasorteerder en -verpakker Rainbow Kleinpak. Het bedrijf uit De Lier investeert het voucher in een business case om paprikaresten meer hoogwaardig te verwerken.

HelloFresh verdubbelt omzet

HelloFresh verdubbelt omzet

De coronapandemie legt HelloFresh geen windeieren. De maaltijdboxenbezorger boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 1,4 miljard euro; meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.