CBL: Groothandels moeten tijdelijk open voor publiek

supermarkt-pixabay

Omdat de Covid-19 crisis leidt tot een aanhoudende hamsterwoede onder het publiek én omdat de horeca is weggevallen vragen supermarkten premier Rutte om een opmerkelijke maatregel. Ze willen dat hij horecagroothandels openstelt voor publiek. Dat betekent dus dat je zonder pasje naar onder meer de Sligro, Makro en de Hanos zou mogen. Het betekent ook dat de supermarkten terrein laten aan hun concurrenten.

Supermarktkoepel CBL vraagt Rutte om zelfbedieningsgroothandels tijdelijk open te willen stellen voor consumenten. "Ongeveer 65 tot 75% van wat we eten komt via de supermarkt op ons bord. Nu alle eet- en drinkgelegenheden zijn gesloten is het logisch dat dit percentage stijgt. Om de hierdoor verwachte druk op supermarkten te verminderen vragen wij u om gemeenten te adviseren per direct zelfbedieningsgroothandels tijdelijk open te stellen voor consumenten. Deze zelfbedieningsgroothandels liggen momenteel nog vol goede producten, die anders grotendeels moeten worden weggegooid."

Update: Het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, maakt bekend dat zelfbedieningsgroothandels in de loop van vandaag de deuren openen voor consumenten. Deze openstelling maakt onderdeel uit van het noodpakket dat de levensmiddelensector eerder deze week presenteerde aan minister-president Mark Rutte. Het CBL heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten geïnformeerd over deze noodzakelijke stap om de voedselvoorziening op peil te houden. Het betreft een tijdelijke openstelling gedurende de Corona crisis.

Foodlog

Lees ook
1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

1,5 miljard omzetverlies voor A-merken door prijsstijgingen

Door prijsstijgingen kiezen consumenten steeds vaker voor goedkopere huismerken. Dit leidt tot een verlies van zo’n 1,5 miljard euro aan omzet dit jaar, blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK, uitgevoerd op verzoek van BNR.

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.